Del : SMS
Berlingske Business

Fokuser på virksomhedens nøglepersoner

Fokuser på virksomhedens nøglepersoner - 1
Foto:

I en forandringsproces kan der være brug for særbehandling af nøglemedarbejdere. Det mener Lundbecks HR-partner Mads Hougaard, der kommenterer Ugens Dilemma.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hos Lundbeck, der har 5.134 ansatte, kender HR-partner Mads Hougaard godt problemstillingen, som Ugens Dilemma på Business.dk fredag ridsede op. Den fiktive problemstilling foregik i en virksomhed, der er midt i en omstillingsproces, hvor arbejdet bl.a. fremover skal foregå i teams - hvilket gjorde medarbejdere sure.

Den problemstilling, mener HR-partneren, er et klassisk problem i forbindelse med forandringsledelse.

”Som leder vil jeg håndtere forandringer på arbejdspladsen på tre planer. Det første plan er den nemme del af opgaven, hvor man udarbejder en projektplan sammen med ledelsen. Den store udfordring er at få en kommunikationsplan, der indeholder 'hvad' der skal ske, 'hvornår' og ikke mindst 'hvorfor' det skal ske. Det er vigtigt, at kommunikationen ud til medarbejderne er positiv. Eksempelvis skal kommunikationsplanen forklare, at virksomheden vil sælge mere, og hvilke forandringer, der skal ske for at nå målet.”

Ingen begejstring

Den tredje udfordring er under hele processen at have føling med, hvordan medarbejderne har det med forandringen. I fredagens dilemma var en del af medarbejderne ikke videre begejstrede for den nye strategi og flere brokkede sig.

”Som udgangspunkt skal en leder have føling med, hvad der sker. Det er lige som at lave popcorn. Nogle popper meget hurtigt. De fleste popper lidt senere, og nogle popper aldrig. Som leder skal man være åben for alle medarbejderne, men på et tidspunkt må man trække grænsen for sin fleksibilitet for at undgå at ødelægge det for den store gruppe,” siger Mads Hougaard og nævner som et forslag, at ledere kan identificere, hvem der kan være med til at sælge budskabet om forandring:

”Det kan være en god ide at tage kontakt til medarbejdere i afdelingen, der har indflydelse på de andre. Som leder skal man ikke undervurdere, at der foregår en masse kommunikation mellem medarbejderne uden om lederen, og derfor kan det være godt at finde en ambassadør blandt medarbejderne.”

Individuelle løsninger

Mads Hougaard vælger svar nummer fem som sin løsning, hvor lederen holder møde med medarbejderne og forklarer dem, hvorfor de skal til at arbejde i teams, og hvorfor de skal til at fokusere mere på opsøgende salg.

”Jeg ville forklare dem, at teambaseret kompetenceudvikling kan være en fordel nu hvor medarbejderne skal til at arbejde i teams. Omvendt ville jeg vurdere, om nøglemedarbejdere, der har kompetencer inden for et helt bestemt felt og som er strategisk vigtige for Lundbeck, kan få en individuel løsning,” siger han.

Argumentet i Ugens Dilemma, om at individuel kompetenceudvikling koster mange flere penge end fælles kompetenceudvikling, synes han ikke holder i den virkelige verden.

”Økonomi er et parameter, men prisen kan være lige så høj for fælles kompetenceudvikling. Et modargument til økonomi er det strategiske aspekt,” siger Mads Hougaard.

Indflydelse på processen

Hans konklusion er, at nogle medarbejdere kan blive nødt til at acceptere den fælles kompetenceudvikling under forudsætning af, at de ved hvorfor den løsning er den bedste:

”I min branche er det motiverende for medarbejderne at vide, at de har indflydelse. Min pointe er, at en leder i forandringsprocesser gerne må informere medarbejderne, før alt er klart. Hvis en leder løbende fortæller medarbejderne, hvad der skal besluttes, så giver han det indtryk over for medarbejderne, at han ikke er låst fast, og at de derved har indflydelse på forandringsprocessen.”

Det er altså godt for en leder at lægge beslutninger ud til forhandlinger blandt medarbejderne.

”Som leder skal man erkende, at man ikke altid sidder med de rigtige løsninger. Derfor er det vigtigt at få dialogen med medarbejderne. Samtidig skal man erkende, at man ikke kan gøre alle medarbejdere tilfredse, netop fordi økonomien også spiller ind på beslutningsprocessen,” siger han.

Tilfredse nøglemedarbejdere

Mads Hougaard kan umiddelbart ikke lide løsning nummer to, hvor ledere tilgodeser de mest kritiske medarbejdere.

”Ordet kritisk kan oversættes på flere måder. Jeg vil ikke tilgodese medarbejdere bare fordi de råber højt og brokker sig. Hvis medarbejderne derimod er kritiske over for, om jeg som leder kan nå mit forretningsmål, vil jeg naturligvis lytte til dem. Jeg har dog svært ved at forestille mig, at det vil påvirke min prioritering af teambaseret versus individuel kompetenceudvikling.”

Frem for alt satser Mads Hougaard på at strække sig længst i forhold til gøre nøglemedarbejderne tilfredse.

”Hvis det betyder, at jeg som leder skal tilbyde dem individuel kompetenceudvikling, så får de det - også selv om det vil koste flere penge, end hvis jeg skærer alle over en kam.”

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere