Del : SMS
Berlingske Business

Flere studerende duellerer om erhvervslivets gunst

CBS
Den danske gruppe måtte se sejren i CBS Case Competition gå til de fire studerende fra Singapore. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Konkurrencer, hvor studerende dyster om at løse udfordringer for erhvervslivet, bliver stadig mere populære på universiteterne. For de studerende er de såkaldte case competitions et værktøj til at styrke cvet, mens det for erhvervslivet bl.a. handler om at spotte de dygtigste talenter, inden konkurrenterne gør det.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske universiteter interesserer sig ikke for den virkelighed, som de uddanner ­studerende til. Sådan lyder meldingen ofte fra erhvervslivet, når man spørger ind til, hvad de mener, om danske studerendes faglighed og erhvervsrelevante kundskaber. Derfor vil det givetvis vække glæde ude i »den virkelige verden«, at universiteterne i stor stil har taget det amerikanske case competition-koncept til sig. Det betyder nemlig, at flere studerende får mulighed for at prøve kræfter med reelle business cases, og sam­tidig giver det erhvervslivet mulighed for at få kvalificerede og alternative bud på, hvordan de skal løse fremtidens udfordringer.

»Det er et spændende område, som er vokset de seneste år, blandt andet drevet af dygtige og engagerede CBS-studerende. Konkurrencerne tiltrækker flere studerende, og de kommer fra hele verden. Vi ser også en større interesse fra virksomhederne,« forklarer CBS-rektor Per Holten-Andersen.

CBS

På Aarhus Universitet nikker man genkendende til udviklingen. Da universitetet for ti år siden begyndte at arbejde systematisk med case competitions, var det stort set kun Grundfos, der meldte sig på banen fra erhvervslivets side. I dag videreformidler Aarhus Universitet årligt mere end 20 konkurrencer til de studerende.

Fra USA til Danmark

En case competition er en konkurrence, hvor studerende duellerer mod hinanden om at løse aktuelle, virkelighedsnære ­problemstillinger for erhvervslivet. ­Konceptet blev undfanget i USA for tre årtier siden, men har siden spredt sig, så der i dag holdes store konkurrencer verden over.

09BUSjosefine.jpg

Og så er det et koncept, der nu også blevet en fasttømret del af universitetslivet her til lands. Forrige fredag afviklede eksempelvis CBS skolens årlige case competition, som er nordens største af sin slags. Elitestuderende fra hele verden dystede om at løse en udfordring for den danske telegigant TDC. De studerende fik 32 timer til at løse en opgave, hvorefter de skulle præsentere løsnings­forslaget for et dommerpanel bestående af topfolk fra bl.a. TDC, DONG, Deloitte og Velux.

Erhvervslederne er ikke i tvivl om, at konkurrenceformatet er kommet for at blive.

secubi

»Jeg tror, case competitions vinder indpas, fordi formatet minder meget om den måde, virkeligheden fungerer på i dag. Du får en case, der kommer næsten ud af det blå, og så har du ganske kort tid til at komme med et solidt løsningsforslag. Det er faktisk sådan, mange virksomheder arbejder nu til dags,« siger Jens Aaløse, der leverede casen til dette års konkurrence på CBS. Den vurdering ­vækker genklang hos Thomas Dalsgaard, koncerndirektør i DONG.

»Det, case competitions kan, er at få skabt en komprimeret proces, hvor folk skal levere en gevaldig faglig indsats i løbet af ganske få timer. Og så får vi mulighed for at se, ­hvordan hold fra forskellige verdensdele griber den samme opgave an. Der er stor forskel på, hvordan folk fra f.eks. USA angriber det i forhold til folk fra Asien. Det er virkelig ­inspirerende,« siger Thomas Dalsgaard, der også var en del af dommerkomiteen ved CBS Case Competition.

iværksætter

En god forretning

Ifølge Thomas Dalsgaard er der flere årsager til, at han som topchef stiller op som ­dommer for andet år i træk. For det første handler det om at bakke op om skolen og det, han kalder »et yderst professionelt arrangement«.

»Den anden årsag er selvfølgelig, at vi gerne vil være synlige blandt universitetsstuderende og på den måde få sikret et ­fremtidigt rekrutteringsgrundlag,« lyder det fra Thomas Dalsgaard.

Han mener, at konkurrenceformatet er noget, som både erhvervsliv og studerende får stor gavn af, hvilket måske også er årsag til, at vi i løbet af de senere år har set stadig flere case competitions på dansk grund.

Den pointe bliver bakket op af Mogens Nørgaard Mogensen, som er administrerende direktør i PwC. Hvert år afvikler den danske afdeling af revisions- og ­konsulentvirksomheden en konkurrence for ­studerende, som ønsker at prøve kræfter med den type udfordringer, som PwCs ansatte dagligt står overfor.

»De dygtigste studerende er altid meget konkurrencemindede, og gennem case competitions kan vi få nogen af dem i tale, der har drivet og de personlige egenskaber, vi sætter højt. De studerende får lejlighed til at se, hvordan opgaverne ser ud i det rigtige erhvervsliv, og vi får lejlighed til at se dem an,« forklarer Mogens Nørgaard Mogensen.

CBS Copenhagen Business School på Frederiksberg.

Han lægger ikke skjul på, at PwC bruger konkurrencerne som en aktiv del i deres hvervekampagne.

»Vi har haft stor succes med det. Det er selvfølgelig en stor investering, der kræver mange ressourcer. Først skal man igennem en udvælgelsesproces, og så skal der laves case-beskrivelser. Vi bruger meget tid på det, men har alligevel vurderet, at det er alle kræfterne værd. Det er helt sikkert noget, vi bliver ved med,« siger PwCs administrerende direktør.

PwC anslår, at de ansætter omkring halvdelen af de studerende, der hvert år ­deltager i deres case competitions. Ifølge TDCs ­koncerndirektør Jens Aaløse er det også et værktøj, telegiganten agter at tage i brug i den kommende tid.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere