Del : SMS
Berlingske Business

Firmaets mand og moral – også i fritiden

Pix-Sverre-biz
Sverre Raffnsøe, professor i ledelsesfilosofi ved CBS Foto:

Medarbejdere repræsenterer også deres arbejdsplads, når de har fri.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ansatte skal betragtes som hele mennesker på jobbet, og arbejdspladsen skal kunne rumme de deres op- og nedture, når privatlivet udfordrer med sygdom, skilsmisse eller andre problemer. Sådan har et af mantraerne lydt inden for det seneste årtis måske mest populære ledelsesdisciplin – den værdibaserede ledelse.

Men det er ikke kun den ansatte, som er et helt menneske på jobbet. De er i stigende grad også hele ansatte, når de tager hjem fra jobbet. En stadigt mere udbredt forventning fra virksomhedernes side er nemlig, at du i alt hvad du laver og gør i livet er dit job. Du er din virksomhed. Derfor gør du naturligvis ikke noget, som kan være i strid med virksomhedens overordnede værdier og etik, når du har fri. Det kan nemlig skade virksomhedens image.



Pix-Hans Erik-biz



Den holdning trænger dybere og dybere ind i virksomhedernes selvforståelse og stiller nye krav til, hvordan medarbejdere opfører sig.

For eksempel var det ikke videre flatterende for TDC, at nogel ansatte i privat regi havde efterladt en masse affald i en offentlig park efter en fest. Og hvad vil chefen sige til det, hvis man pludselig tonede frem på tv-skærmen i bedste sendetid som deltager i en sangkonkurrence. Harmonerer det med det vigtige forretningsmøde dagen efter? Og kan man skrive, hvad man vil, på sin Twitter-profil?

»Engang havde man de grænser, at når man gik ud fra porten fra fabrikken, så var du et andet sted – i en anden sfære, privatsfæren. Men det er man ikke mere. I dag er du både på arbejde og ikke på arbejde. Du tager ikke kun dit liv med på arbejde, du tager også dit arbejde med ud i livet,« fortæller professor i ledelsesfilosofi ved CBS Sverre Raffnsøe.


Nedbrudte grænser og selvledelse

Tendensen knytter sig til det grænseløse arbejde, hvor privat- og arbejdsliv flyder sammen, og hvor ansatte ventes at kunne lede dem selv.

»Du får selv ansvar for at finde balancen mellem arbejde- og familieliv – en balance imellem at have et privatliv og at være ansat i den virksomhed,« siger Sverre Raffnsøe.

Forventningen om en bestemt adfærd hænger også sammen med, at flere virksomheder selv i de seneste år har fået en Code of Conduct.

»Virksomhederne har fået en bevidsthed om etik, om sig selv som en del af en større sammenhæng og om virksomheders ansvarlighed. Det fordrer også ansvarlighed blandt medarbejderne,« siger Sverre Raffnsøe.

Samme opfattelse har CEO i Personalechefer i Danmark, Kim Staack Nielsen, som også mener, at krisen har bidraget til et øget pres på medarbejderne for, at de opfører sig værdigt. Frygten for at miste jobbet, hvis de træder ved siden af i fritiden, nager nemlig også mere end i opgangstider.

»Men der er en vis form for grænse, somvirksomhederne skal respektere, for de må egentlig ikke blande sig i, hvad medarbejderne gør i deres fritid,« siger Kim Staack Nielsen.


Advarer mod overvågning

Ud over at forbryde sig imod diverse lovtekster, risikerer arbejdsgiveren også at tage gejst, arbejdsgælde og innovative kræfter fra de ansatte, hvis ikke grænsen for privatlivet respekteres og de ansatte føler sig overvågede af chefen.

»At jeg finder fluefiskeri eller det at være med i Hvem vil være millionær interessant har intet med arbejdspladsen at gøre. Til gengæld er det ofte dér, folk finder overskud til den stressede hverdag, de egentlig har. Og det at stille op til X-Factor kan måske give dem input, som virksomheden kan bruge,« siger han.

Ifølge Sverre Raffnsøe handler det mere om at lønmodtagere lærer at leve med den stigende ansvarliggørelse end om at sætte grænser for den. Udfordringen består for ham at se i at nå til enighed om, hvad der vedrører arbejdspladsen og ikke.

»Hvis jeg tager til Mallorca og drikker mig fuld, så er det jo nok ikke en sag for chefen. Men det er det måske, hvis jeg gør det foran hovedsædet. Det er den slags, der kan skabe konflikter,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere