Del : SMS
Berlingske Business

Fire små børn og karrieremand ingen hindring

pix-evabernecke-biz
Det koster på hjemmefronten at gå efter et topjob i det private erhvervsliv. Hvis kvinder ønsker at gå den vej, må de gøre op med den hellige moderrolle. Sådan lyder et af Eva Bernekes gode råd til unge kvinder med en topchef i maven.

Eva Berneke er koncerndirektør i TDC, arbejder op til 60 timer om ugen, men nægter at have dårlig samvittighed.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det koster på hjemmefronten at gå efter et topjob i det private erhvervsliv. Hvis kvinder ønsker at gå den vej, må de gøre op med den hellige moderrolle. Sådan lyder et af Eva Bernekes gode råd til unge kvinder med en topchef i maven.

41-årige Eva Berneke har de seneste to år været medlem af direktionen i telegiganten TDC med ansvar for HR og koncernstrategi – et job, der kræver mellem 55 og 60 timer om ugen. Eva Berneke er samtidig mor til fire børn mellem to og ni år, hvortil kommer, at hendes mand har egen virksomhed og rejser meget.

Eva Bernekes løsning på den ligning er et opgør med den hellige moderrolle, som den er institutionaliseret i Danmark med 12 måneders barsel, egenhændig hent og bring i vuggestue og børnehave, kærlig smøring af madpakker og timer langs gærdet på fodboldbanen.

»Det handler om at slippe en del af kontrollen og sørge for at få hjælp til det praktiske. Jeg tjekker ikke børnenes tøj om morgenen, jeg er blank på, om de har økologisk leverpostej på madpakken, og jeg kommer kun én gang om måneden i vuggestuen,« siger Eva Berneke.

»Jeg har gjort op med det traditionelle billede af, hvad der er en god mor, og jeg har ikke have dårlig samvittighed – jeg vil ikke have dårlig samvittighed. Vi har en au-pair og en hjælper, der henter drengene i skole, læser lektier med dem og tager dem til fodbold.«

Eva Berneke mener, at det er nødvendigt, at have hjælp i huset og til børnepasning udover de kommunale tilbud.

»Det er nødvendigt med en holdningsændring ligesom på ældreområdet. Dér har vi jo for længst outsourcet pasningen af ældre fra familien,« siger hun.

Den traditionelle moderrolle er én af de barrierer, som Eva Berneke ser for at få flere kvinder på topposter:
»Mange kvinder vælger at tage foden fra speederen karrieremæssigt, når de får børn. Årene fra 30 til 45 er vigtige, når det drejer sig om at skabe sig en karriere,« siger hun.

En anden barriere består i, at mange kvinder vælger fag, der ikke peger den direkte vej mod toppen. Flere og flere kvinder får chefroller indenfor HR og kommunikation, mens de fravælger hard core-fag som produktion og salg. Hun råder således unge karrierebevidste kvinder til tænke over deres studievalg.

En tredje barriere er, at få kvinder vælger at arbejde i udlandet:

»Det er noget, headhuntere lægger vægt på, når topposter skal besættes. Men det kan selvfølgelig være svært at få det til at passe sammen med ægtefællens karriere,« siger hun.

Eva Berneke har selv arbejdet i Paris i ti år for konsulentfirmaet McKinsey, hvor hun for øvrigt fik sine tre første børn.
Den fjerde barriere, hun nævner, er, at det for mange kvinder er mere legalt at fravælge karrieren, end det er for mænd.
Hendes råd til unge karrierekvinder lyder således:

»Vælg din mand med omhu. Det er vigtigt, at han forstår og accepterer, at det er betydningsfuldt for dig at forfølge en karriere. Og vælg din chef med omhu. Du skal kunne lære noget af ham eller hende. Det skal være en person, som udfordrer dig og skubber dig ud på dybt vand. På den måde lærer du noget,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere