Del : SMS
Berlingske Business

Filosoffen med de ukonventionelle ideer bliver investor

13BUSMorten-Albaek.jpg
Filosof Morten Albæk har vist mange facetter i sin karriere i Danske Bank og Vestas. Nu skifter han igen ham og springer ud som investor i eget firma sammen med fodboldklubben Brøndbys storaktionær Jan Bech Andersen og investeringseksperten Morten Tinggaard. Arkivfoto: Linda Kastrup

Morten Albæk er god til at få ukonventionelle ideer, som rusker op i tingene i en virksomhed. Men det er svært at vurdere hvilke konkrete resultater, han har opnået som direktør i Vestas. Morten Albæk skal nu være direktør i et nystiftet investeringsselskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nej, filosoffen og erhvervsmanden Morten Albæk skal ikke til at leve af at skrive bøger eller være samfundsrevser. Det er han nok blevet for gammel til. Men med udgangen af juni forlader han efter mere end seks år Vestas for at blive medejer af eget investeringsfirma.

Den selvbevidste koncern-direktør med det globale ansvar for marketing og kommunikation hos Vestas indleder et nyt kapitel i karrieren.

Han siger farvel til sit velbetalte job i vindmøllegiganten for at blive direktør for et investeringsselskab, som Brøndbys storinvestor og formand, Jan Bech Andersen, putter en halv milliard kroner i. Det er Voluntas Investment & Advisory Firm, en investerings- og rådgivningsvirksomhed, som Morten Albæk har stiftet sammen med storaktionæren i Brøndby og investeringseksperten Morten Tinggaard. Selskabet skal med fokus på principper om meningsfyldt arbejde, mangfoldighed i kompetencer, kønsmæssig diversitet og miljø- og energimæssig ansvarlighed skyde penge i mindre virksomheder.

´dd

Morten Albæk er blevet kaldt lidt af et fænomen. Set fra en københavnsk erhvervsredaktion, hvor flertallet af mandlige og sikkert også kvindelige medarbejdere har svært ved at forstå, hvordan en erhvervsmand som Albæk tænker og handler, kan han virkelig være vanskelig at sætte i bås. Ja, det er f.eks. svært at bedømme eller vurdere, hvilke konkrete resultater han har nået som marketing- og kommunikationsdirektør i Vestas.

Som nyuddannet cand.mag. i historie og filosofi blev nordjyden Morten Albæk i 2002 ansat i Danske Bank. Få år efter blev han forfremmet til underdirektør med ansvar for bankens afdeling for ideudvikling og innovation.

Han kendte daværende koncern-chef i Vestas, Ditlev Engel, og var omkring finanskrisens udbrud fornuftig nok til at skifte job fra storbanken til vindmøllekæmpen.

Morten

Der hersker ingen tvivl om, at Morten Albæk har været et forfriskende pust i både Danske Bank og Vestas. Manden med det lange tilbagestrøgne hår er god til at få ukonventionelle ideer, som rusker op i tingene i en virksomhed.

Eksempelvis fandt han på Danske Banks litteraturpris, der siden blev afløst af et fodboldsponsorat. I Vestas lagde han bl.a. navn til lanceringen af projekt WindMade. Noget som kun få uden for den frelste del af vindbranchen forstår, hvad er. Visionen var, at virksomheder skulle kunne sætte et WindMade-logo på deres produkter som et tegn på, at de er produceret ved hjælp af vindkraft. Det skulle angiveligt give forbrugerne en ekstra stor lyst til at købe produkterne.

I Vestas har han også været aktiv for at forbedre Vestas’ tidligere så dårlige omdømme, mener dagens hovedperson selv:

»Årsregnskabet for 2014, som vi præsenterede i februar, satte punktum i et meget stort kapitel for mig, når det gælder genrejsningen og udviklingen af Vestas’ omdømme og kommunikation. Så ja, jeg mener, at opgaven er løst,« sagde den 39-årige nordjyde i sidste måned til Jyllands-Posten.

I parentes bemærket har Morten Albæk siden 2012 set sin kommunikations- og marketingsafdeling blive reduceret fra 310 ansatte til knap 70. Og det er jo egentlig ikke så godt. Ja, sådan er der så meget i et land som Danmark, hvor Aksel Sandemoses jantelov »du skal ikke tro, du er noget« også gælder i 2015.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere