Del : SMS
Berlingske Business

Fem gode spørgsmål, når du er til jobinterview

 pix-jobsamtale
Tænk over de spørgsmål, du som jobkandidat stiller til samtalen Foto:

Hvis du gerne vil fremstå godt, så er her et forslag til fem spørgsmål, du kan stille, når du er til samtale.

Artiklen fortsætter under annoncen
Spørgsmål, der forvirrer mere end de gavner. Det kan ofte være den slags, du får stillet til jobsamtalen, når du til slut vil virke intelligent og attraktiv som medarbejder. Jeff Haden fra Inc.com kommer her med fem gode bud på spørgsmål, du i stedet kan stille. Spørgsmål, der både giver virksomheden et godt indtryk af dig som eventuel fremtidig ansat og samtidig kan hjælpe dig selv med et skabe et billede af, om du rent faktisk vil passe ind på arbejdspladsen.

Hvad forventer I, at jeg opnår på arbejdspladsen de første 60-90 dage?
De berømte 100 dage er ikke kun gældende for landets nye statsminister. De første to-tre måneder på dit nye job er vigtige måneder, og de engagerede jobkandidater vil gerne i gang med det samme. De har ikke behov for kun at bruge de første måneder på at lære virksomheden at kende og finde sin plads. De vil selv fyre startskuddet af og gøre en forskel - straks.

Hvilke kvaliteter har jeres bedste medarbejdere alle tilfælles?
Seriøse jobkandidater vil også gerne være seriøse medarbejdere - og ikke kun vise initiativ og engagement i de første 60-90 dage. Spørg ind til, hvilke kvaliteter virksomheden finder mest væsentlige. Alle virksomheder er forskellige, og det er de kvaliteter, som firmaets bedste medarbejdere har med sig, også.

Det kan være, at virksomheden vægter nye tiltag og kreativ idéudvikling højest. Det kan også være, det handler om at finde frem til potentielt nye kunder på ellers ukendte områder for firmaet`- eller pleje de velkendte, faste kunder, så de fortsat vil være der.

Det er relevant at vide for ansøgerne, fordi de først og fremmest gerne vil se, om de passer ind og har nogle af kvaliteterne tilfælles. Hernæst er det vigtigt, fordi de dygtige jobkandidater, hvis de passer ind, også gerne vil være en af de bedste.


jobsamtale_business



Hvad giver de bedste resultater for firmaet?
Alle firmaets ansatte er en investering, der gerne skal give et positivt afkast i sidste ende - hvorfor skulle de ellers være på lønningslisten? De gode jobkandidater søger efter at vide, hvad der virkelig gør en forskel. De ved, at ved at hjælpe firmaet med at få mere succes får de også selv mere succes.

Hvad bruger medarbejderne deres fritid på?
Tilfredse ansatte i en virksomhed er 1: glade for det, de laver og 2: glade for dem, de arbejder sammen med. Det er selvsagt, at det kan være svært for dem at svare på, med mindre det er en lille virksomhed. Derfor er sandsynligheden for, at de kommer til at svare "bruger tid med familien, rejser, dyrker sport" ret stort. Det kan alligevel være vigtigt at spørge om, for at de dygtige jobkandidater kan få en fornemmelse for, om de vil passe godt ind med de andre ansatte.


Jobopslag



Hvordan har du tænkt dig at gøre med....?
Enhver virksomhed har store udfordringer. Det kan være alt fra teknologiske udfordringer til nye konkurrenter på markedet og skiftende købstendens hos forbrugerne.

En interesseret jobkandidat ser gerne, at hendes fremtidige arbejdsplads kan vokse og udvikle sig. Og hvis det skulle ske, at hun efter noget tid forlader firmaet, så skal det gerne ske på hendes egne præmisser og ikke fordi, at virksomheden er gået konkurs og må lukke og slukke.

Derfor: spørg ind til de udfordringer, som de står over for. Som seriøst jobkandidat er du opdatere på firmaets fremtid, men vil samtidig ikke bare høre, hvad de har tænkt om det, men hvad de rent faktisk har planer om at gøre - og på den måde se, hvordan de selv kan passe ind i de kommende planer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere