Del : SMS
Berlingske Business

Far påvirker kvinders karrierevalg

pix-annesofienielsen-karriere
Overskrift
Anne-Sofie Nielsen har ingen kvindelige kolleger på sit kontor. Og på studiet kunne kvinderne tælles på en hånd. Netop derfor vil hun gerne gøre op med det stereotype billede af den coladrikkende IT-nørd, for som hun siger, så kan rigtig mange piger, inklusive hende selv, ikke se sig i den rolle.   
pix-annesofienielsen-karriere
Overskrift
Anne-Sofie Nielsen har ingen kvindelige kolleger på sit kontor. Og på studiet kunne kvinderne tælles på en hånd. Netop derfor vil hun gerne gøre op med det stereotype billede af den coladrikkende IT-nørd, for som hun siger, så kan rigtig mange piger, inklusive hende selv, ikke se sig i den rolle.   
 

Fædres holdning til kønsroller er afgørende for, om døtre vælger en karriere inden for matematiktunge fag som IT, ingeniør og naturvidenskab, lyder det fra Dorte Toft i ny bog.

Artiklen fortsætter under annoncen
De fleste kender journalist Dorte Toft for hendes indsats i forbindelse med afsløringen af Stein Bagger, (hun har også skrevet bogen »Bedrag« om netop samme mand) – og som hårdtslående IT-blogger på Business.dk og i Berlingske Business.

Nu udgiver hun bogen »Lykkelig i Nørdland«, der dækker et helt andet område: Spørgsmålet om hvorfor kvinder fravælger en karriere inden for matematiske uddannelser som IT, datalogi og naturvidenskab.

Ifølge hende er bogen en tankevækker til især fædrene. Det er nemlig dem, der ifølge hende bedst kan være med til at undgå, at pigerne falder i »prinsessefælden«. Det vender vi tilbage til.
For 60 procent af de danske studenterhuer sidder på unge kvinder, mens deres andel kun er på omkring fem procent i en række af de hårde studier. Til gengæld er kvindernes top ti-uddannelser typiske kvindefag som sygeplejerske, lægevidenskab, pædagog, folkeskolelærer og psykolog.

Kvinder får mindre i løn


»Problemet er, at det står ad helvede til med Danmarks produktivitet. Vi mangler folk, der kan producere de maskiner og de systemer, der får os til at gøre ting smartere. Men i dag skal vi importere udenlandske eksperter, og det stemmer ikke overens med, at vi samtidig tillader, at 60 procent af intelligensressourcen fiser over i den offentlige sektor,« lyder det fra Dorte Toft.
»Danske piger gør det bragende godt. De får gode karakterer og uddanner sig, men de går massivt ind i områder, der er rettet mod den offentlige sektor, samtidig med at erhvervslivet skriger efter folk med viden om IT, ingeniørfag eller naturvidenskab,« siger hun.

Problemet er ifølge hende, at Danmark mangler »den dybe viden«, blandt andet fordi mange bliver rådet til at »vælge med hjertet«.

»Bagsiden af medaljen er, at det i et arbejdsliv let kommer til at betyde to til fire millioner kroner mindre i lønningsposen, når kvinderne vælger »et kvindefag«,« siger hun og sammenligner Danmark med lande som Italien, Rusland og flere asiatiske lande, hvor kvinder rask væk uddanner sig inden for fysik og matematik.

Stærk rollemodel


Dorte Toft har gennem interviews med 12 danske kvinder, der arbejder i netop de hårde fag, fundet ud af, at alle kvinderne har haft en stærk rollemodel i deres far.

»Deres far har troet på deres evner – og har ikke sagt: »Lille pus, det klarer du nok,« hvis en pige fortæller sin far, at hun ikke kan lide matematik,« siger Dorte Toft med sukkersød stemme.

Hun henviser til forskning fra flere udenlandske universiteter. Blandt andet fra University College London, hvor professor i psykologi Adrian Furnham har fundet ud af, at både pigen selv, men også pigens far, mor og bror undervurderer hendes intelligens. Har familien derimod en søn, så bliver hans intelligens overvurderet. Desuden henviser hun til forskning fra University of Wisconsin-Milwaukee, der viser, at selvtillid og interesse hænger meget tæt sammen, når det gælder unge pigers valg af matematik og naturvidenskab. Fælles for forskningen er, at det er lettere for piger end drenge at miste troen på, at de duer til de matematiktunge fag.

At Dorte Toft specielt opfordrer fædrene til at bakke deres piger op i de hårde fag, skyldes ifølge hende, at mødrene traditionelt selv har valgt de hårde fag fra.

»Derfor spiller fædrene en stor rolle i at få deres døtre til at forstå, at de ikke er mindre intelligente end deres bror eller andre drenge,« forklarer Dorte Toft, der peger på forskning, der viser, at fædre har en afgørende indflydelse på, om datteren vælger matematikken til.

Hvis faderen hænger fast i traditionelle opfattelser af køn, mindskes pigernes tilbøjelighed til at give sig i kast med matematik og naturvidenskab, fremgår det af en mangeårig undersøgelse blandt 800 børn og deres forældre, foretaget af forskere på University of Michigan.

Helt praktisk opfordrer Dorte Toft forældrene til at tage deres datter i hånden og gå på opdagelse på Eksperimentarium, i naturen, eller til at låne rumfilm på biblioteket og tale med hende om indholdet. Budskabet er vigtigt for hende – for hun ser dystert på fremtiden.

»Det er nu, der skal uddannes flere inden for »de hårde fag«. Det hele sejler, og netop nu begynder virksomheder som Novo Nordisk, Danfoss og andre at outsource, fordi de ikke kan finde hjernerne. Det er sindsygt at tro, at de job kommer tilbage, når de først er flyttet til udlandet. Og så er vi lige vidt med alle pigerne, der arbejder med design, HR og andre bløde fag,« siger hun.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere