Del : SMS
Berlingske Business

Få højtuddannede får job i små virksomheder

pix-kampagne
Rasmus Nielsen fandt sit nye job gennem Akademikerkampagnen. Foto:

I Akademikerkampagnens database står 2.500 højt-uddannede klar til at arbejde i en lille eller mellemstor virksomhed, men kun få virksomheder er parate til at ansætte de ledige akademikere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Højtuddannede har ry for at sidde fast i storbyen og for kun at ville arbejde i de store virksomheder. Ikke desto mindre står 2.500 ledige akademikere skrevet op i Akademikerkampagnens database og er klar til at arbejde i en lille eller mellemstor virksomhed i alle dele af landet.Det kommer ikke bag på arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet, som mener, at kritikken af de højtuddannede er forkert.

"For en akademiker er det alfa og omega at få et godt job, der kan give status og identitet. Derfor er mange akademikere langt mere mobile end folk med en kort eller mellemlang uddannelse, som ikke i lige så høj grad lader sig definere af deres arbejde. Derudover har den høje dimittendledighed øget lysten yderligere til at flytte til provinsen for at arbejde," siger Henning Jørgensen.

Virksomhederne er ikke klar

Problemet er bare, at de små og mellemstore virksomheder ikke er klar til at tage imod de ledige akademikere.
Siden maj 2012 har Akademikerkampagnens konsulenter besøgt 1.900 virksomheder, og resultatet fra de 828 virksomheder, der er indberettet fra, viser, at der kun er skabt 29 regulære ansættelser og ti virksomhedspraktikker. Samtidig er der gang i 171 processer, som forhåbentlig fører til et match.

"Det er en lidt langsommelig proces, fordi de virksomheder, vi er i kontakt med, ikke er vant til at bruge akademikere og er afhængige af, at de finder den helt rigtige kandidat," siger Louise Bruun Rosenbaum, konsulent hos Akademikernes Centralorganisation, som leder Akademikerkampagnen. Billedet ændrer dog ikke på, at 55 pct. af virksomhederne endnu ikke er klar til at ansætte en akademiker, mens 20 pct. slet ikke er interesseret i at få en akademiker ind i virksomheden.
"Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der ikke siger ja med det samme, skal have hjælp fra vores konsulenter," siger Louise Bruun Rosenbaum.

Busser til virksomhederne
For at sætte fut i ansættelserne sender Akademikerkampagnen jævnligt busser af sted med ledige akademikere, som skal besøge nogle udvalgte små og mellemstore virksomheder.

I sidste uge kørte en bus fra Aarhus til Skjern, hvor virksomhederne VM Tarm, Velux og Grene skulle aflægges et besøg, og i november kører en bus fra København til Køge.

"Busturene giver et positivt udbytte for både virksomheder og jobsøgende. Kandidaterne får lejlighed til at præsentere sig for nogle virksomheder, som ellers ikke ville have kaldt dem til samtale, og virksomhederne opdager, at kandidaterne har noget at byde på," fortæller Louise Bruun Rosenbaum.

I 2012-13 vil Akademikerkampagnen sende busser med ledige akademikere ud til 9.000 virksomheder. Ifølge Louise Bruun Rosenbaum er hensigten, at de små og mellemstore virksomheder skal få øjnene op for, hvad en akademiker kan bidrage med.

"Mange af virksomhederne har brug for hjælp til kommunikation og forretningsstrategier, og de opgaver kan en akademiker ofte varetage."

For akademikerne kan det også være en fordel at starte karrieren i en mindre virksomhed, mener Louise Bruun Rosenbaum.
 
"Mange akademikere vil gerne sidde tæt på ledelsen og være med til at træffe beslutninger, og det kan som regel først lade sig gøre efter lang tid i en stor virksomhed."

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere