Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervsfolk foretrækker tillid frem for smalltalk

16BUStalent.jpg
Talenter fra Talent 100 holder netværksmøde mandag den 7. september 2015 i Devoteams lokaler i København. Fra venstre: Sandro Ratkovic, Martin Sørensen, Majbritt Skov og Lasse Ring Christensen. Foto: Mathias Bojesen

De seneste 15 år har netværk været et buzz-ord,men tendenser peger på, at danskerne er færdige med overfladisk smalltalk og hellere vil mødes og opbygge tillid over fælles interesser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rotaract, Netværk Danmark, Lead the Talent og Nova 100. Listen over formelle netværk er lang – ikke mindst for ambitiøse unge, der ønsker at give deres karriere et skub.

Men der er god grund til at være skeptisk over for effekten af et medlemskab i disse netværk, mener ph.d. i virksomhedsnetværk og lektor ved Aarhus Universitet Christian Waldstrøm.

16BUStalent2.jpg

»Gennem de seneste 15 år er netværkene blevet kraftigt oversolgt. Det er lidt at sammenligne med aloe vera – det kan bruges mod hvad som helst, og har ingen bivirkninger,« siger Christian Waldstrøm og stiller spørgsmålstegn ved, om medlemmerne egentligt bringer hinanden i spil.

De formelle netværk fungerer ifølge Christian Waldstrøm primært som en form for blåstempling eller skulderklap, som kan åbne visse døre i erhvervslivet.

»Man skal ikke underkende mekanismen om, at »elitemærkningen« fungerer i nogle kredse, men netværk i klassisk forstand, hvor jeg anbefaler dig til nogle andre, jeg kender, er der ikke meget af i de formelle netværk,« siger Christian Waldstrøm.

Han understreger desuden, at der i Danmark hersker den kultur, at man bliver ansat ud fra kompetencer og ikke ud fra, hvem man kender. Den pointe bakkes op af tal fra Danmarks Statistik, der viser, at det er omkring en tredje­del af de nyuddannede, der finder arbejde via deres netværk.

q

Christian Waldstrøm peger på en tendens til, at netværkene i dag er blevet specifikke, og at der er blevet skruet ned for retorikken.

»Det handler stadig om at møde relevante mennesker og sparre med dem, men folk gider ikke længere de opstillede møder og semi-relevante foredrag. Flere netværks­møder handler om at mødes og opbygge tillid omkring oplevelser og fælles interesser,« siger han og tilføjer

»I stedet for at vi bliver ved med at forsøge at smalltalke og efterligne, hvordan man netværker i eksempelvis USA, forsøger flere og flere i stedet at formalisere situationen, hvor vi står og snakker med de andre fodboldforældre på sidelinjen, mens børnene spiller. Det passer meget bedre til den danske mentalitet.«

US-LINKEDIN-COR

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere