Del : SMS
Berlingske Business

Er du en snydepels?

Er du en snydepels? - 1
Et glimt i øjet eller en ræv bag øret? Vores opfattelse af snyd er forskellig, men omfanget af bedrag opfattes som stigende. Modelfoto: Colourbox

Verden vil bedrage os, føler flere og flere – og det gælder lige fra selvangivelsen til soveværelset.

Artiklen fortsætter under annoncen
Er der sket et skred i moralen, så det er blevet mere legitimt at snyde for at komme frem i verden?

Sådan kan man godt læse en stor undersøgelse, hvor 20.000 personer i 19 lande har svaret Wall Street Journal på, hvordan de ser på udbredelsen af snyderi inden for en bred vifte af områder som skat, business, sport og parforhold.

Selv når man tager højde for, at der hersker forskellige kulturer i forskellige dele af verden – en tæppehandlers prutten om prisen på en basar i Mellemøsten harmonerer måske ikke med en vesterlændings opfattelse af god forretningsmoral – så konkluderer undersøgelsen, at der er en stigende fornemmelse af, at andre mennesker snyder mere nu end for ti år siden:

55 procent mener, at snyd i forretninger er et stigende problem.

Når det kommer til forretninger, peger 10 procent af de adspurgte på Italien som det land, hvor der oftest snydes på vægten. 40 procent af italienerne deler oven i købet det syn på deres landsmænd.

44 procent af russerne synes at mene, at bedrageri i et forretningsforhold er faldende – det er bemærkelsesværdigt al den stund, at Rusland kommer ind på en andenplads over lande, som indbyggere i andre lande mener er uærlige i forretninger.

Alle taler om skatten
Hele 91 procent af italienerne mener, at snyd med skatten er det største problem i landet, mens kun ni procent vedgår, at de selv har fiflet med selvangivelsen. På det punkt er svenskerne med 19 procent og hollænderne med 12 procent de mest ærlige om deres uærlige opførsel.

Halvdelen af de 20.000 deltagere i undersøgelsen mener, at skattesnyd er mere udbredt nu end for 10 år siden.

Inden for sport mener halvdelen af de interviewede, at snyd er blevet mere udbredt. Det er nok ikke den store overraskelse, når man betænker de mange dopingskandaler inden for cykelsport netop de seneste 10 år.

Også i soveværelset snyder vi
Endelig har analyseinstituttet GfK for Wall Street Journal spurgt, hvordan vi ser på snyd inden for parforholdet.

42 procent af de 20.000 adspurgte mener, at vi oftere snyder vores partner nu end for 10 år siden. Kun 10 procent mener, det er blevet mindre udbredt. Hver fjerde russer svarer, at de har bedraget deres partner, mens omkring 40 procent mener, at sidespring er et udbredt problem i Rusland.

I Grækenland svarer 38 procent af mændene, at de har snydt deres partner, mens det samme kun gælder for 12 procent af kvinderne.

55 procent af alle europæiske mænd i undersøgelsen mener, at det aldrig er i orden at bedrage sin partner. 62 procent af kvinderne svarer det samme.

Wall Street Journal understreger i forbindelse med undersøgelsen, at selve snyderiet er svært at kvantificere – man kan kun få svar på vores fornemmelse af udviklingen.

 
Læs også:

Hvordan tackler direktøren svindel?

Tvungen ferie skal forhindre svindel

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere