Del : SMS

Er du en rollemodel?

wilbek_business
Det som bl.a. gør håndboldlandstræner Ulrik Wilbek til en fremragende rollemodel er han bruger sine menneskelige sider aktivt, og han er ikke bange for at indrømme sine fejl (Billede taget ved pressemøde tirsdag den 24. januar 2012). Foto:

Hvis man skal være en god rollemodel, skal ens ansatte og omverdenen kunne forholde sig til hele personen inden i jakkesættet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Trenden i tiden går mod det personlige. Godt hjulpet på vej af de sociale medier er grænsen mellem det private og det offentlige rum ved at blive udvisket. Som en konsekvens udfordres mange ledere. Hvor går grænsen for mig mellem det professionelle og det private? Hvornår er jeg leder, og hvornår er jeg bare mig selv? Og hvor meget skal min person fylde i forhold til virksomhedens brand, omdømme og eksponering i offentligheden?

Man skal med andre ord tage stilling til, om man vil anvende sig selv som rollemodel og udvikle de ledelseskvaliteter, som det kræver for at få succes med den tilgang. Og man skal overveje, om man i det hele taget vil forlade skrivebordets og mødelokalets tryghed og eksponere sit liv, sine følelser og holdninger.

Den støttende leder er på vej ud

Det seneste tiår bød den støttende leder inden for. Moderne ledere har taget coaching-kurser. Medarbejdere er blevet hjulpet til at løse udfordringer, de har fået retning og rammer, og i de gode virksomheder har medarbejderne kvitteret med større arbejdsglæde, lavere sygefravær og større produktivitet.

Mens virksomheden er i fremgang, er det en god model for ledelse, men virker den også i en omstillingsperiode, og når virksomheden er under pres? Når verden og markederne er i så hastig forandring, at tankesættet til morgendagens løsninger skal udvikles i dag, og hvor udfordringer først kan formuleres, når løsningerne allerede burde være implementerede?

Ved at udvikle en rollemodel, andre kan følge, finde sig selv i og bruge som personlig inspiration, kan man som leder løfte sin opgave – også når svarene ikke er givet endnu, når spørgsmålene dårligt nok er stillede. Men det er ikke en snuptagsløsning, og nok heller ikke en vej man kan anbefale alle at begive sig ud på.

Det personlige eksponeres

Hvornår får du dig en Facebook-profil, som du bruger i strategisk kommunikation med kunder, medarbejdere og interessenter? Mange ledere ryster i bukserne ved udsigt til, at indholdet, tonen, stilen og timingen af deres personlige opdatering på Facebook begynder at få større betydning for branding af virksomheden end den flot layoutede årsrapport.

Men sådan er det allerede, og der kommer endnu mere af det. Du skal have noget på hjerte. Du skal kunne fortælle den gode historie, og du skal kunne finde genvejen helt ind på livet af dine fans og followers, som også er dine medarbejdere og kunder, ved at vove at vise noget af dig selv.

Ikke bare på Facebook, men hver dag i hele din ledelsesstil. For det er det, det handler om. Hvis man skal være en god rollemodel, skal ens ansatte og omverdenen kunne forholde sig til hele personen inden i jakkesættet.

Grundlæggende eksponerer en god rollemodel tre kvaliteter i sin ledelse. Man skal være:

• Inspirerende

• Autentisk

• Menneskelig

Inspirerende

Du skal kunne være til stede i nuet. De fleste ledere oplever, at det forlanges af dem, at de skal være inspirerende. Men det er svært at leve op til hele tiden og hver dag. Inspiration og et stort arbejdspres går sjældent godt i spand. Mange ledere er kommet til, hvor de er i dag, gennem hårdt arbejde og har læst og knoklet sig til formelle kompetencer. Men i den proces er evnen til at inspirere oftere blevet svækket frem for at blive styrket. Nuet er så at sige blevet klemt ud af kalenderen.

Vi genkender den inspirerende leder med det samme, han eller hun træder ind i rummet. Man kan høre det på stemmen, se det på kropsholdningen, i gestikken og på den måde den inspirerende leder trækker rummet og menneskene i det sammen om sig.

De store har det som en naturgiven gave. Vi andre må lære at blive bedre til det. Der er teknik, der kan læres. Performere og skuespillere lærer sig det. Kunstnere arbejder med sig selv for at kunne præstere det sublime, når det kræves. Det skal ledere også kunne.

For at kunne inspirere, skal man erobre scenen og trænge over tærsklen til publikum, hvor man vækker følelser af fascination og entusiasme.Det kommer ikke af sig selv. Det kræver som alt andet i god ledelse fokus, færdigheder og fingerspidsfornemmelse.

Oprigtighed

Du skal kunne definere kernen i dig selv og i virksomheden og få de to til at spille sammen. Begge dele er vanskelige og kræver en evne til klarsyn, at man har overskud til at være sig selv i alle situationer, så walk the talk flytter sig fra managementlitteraturen og ud i virksomhedens dagligdag.

En oprigtig leder kan opnå netop det som 90ernes værdibaserede ledelse ikke kunne. At få medarbejdere til at efterleve de værdier, som er virksomhedens kerne. Talrige medarbejderseminarer og strategidage er i virksomhederne blevet brugt på at definere værdisæt. Men hvis man i det hele taget kunne huske de fem eller syv værdiord, så forblev de i alle tilfælde noget temmelig abstrakt for den enkelte medarbejder, som man havde svært ved at omsætte i noget konkret.

Rollemodellen kan noget her, som powerpoint ikke kan. Rollemodellen får folk til at ændre adfærd. Når medarbejdere oplever oprigtighed i ledelsen, når der er overensstemmelse mellem, det vi siger og det, vi gør, så smitter det og forplanter sig langt mere effektivt.

Menneskelig

Var den ’’kære leder’’ i Nordkorea, som nu er død, så den ultimative rollemodel? Nej, så afgjort ikke. En rollemodel er så langt fra en ufejlbarlig guddommelig skikkelse. Vi er alle mennesker med styrker og svagheder. Vi skal fejre vores sejre med stolthed, men vi skal også kunne beklage vores fejl med ydmyghed. En leder, der aldrig begår en bommert, aldrig fortaler sig, forivrer sig eller kommer galt af sted, kan ikke være en rollemodel for andre. Det er netop ikke ikonet og idealet, man spejler sig i. Det er det ufuldkomne – det menneskelige – i rollemodellen, der aftvinger respekt, giver anledning til inspiration og får andre til at følge trop.

Angsten for at fejle – eller rettere sagt angsten for at erkende fejl – har kørt mange virksomheder ned. En kultur, hvor fejl begås – ikke på grund af utilstrækkelighed eller sjusk, men fordi mod og handlekraft indeholder risici, giver fremdrift og vækst i en svær tid.

En leder, der udstråler kompetence, personlighed og omtanke, skal også have modet til at være sårbar og erkende personlige fejl. Efter Bo Spellerberg, som kun kom med på et afbud til EM i håndbold, havde leveret en pragtfuld indsats i kampen mod Makedonien, sagde landtræner Ulrik Wilbek: »Jeg tog fejl af Spellerberg.«

Landsholdet tog som bekendt guldet, og Wilbek fik sin andel af æren, som den fremragende leder han er med den menneskelige kvalitet intakt: »Jeg tog fejl.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere