Del : SMS
Berlingske Business

En kvindelig boss skaber 4 procent højere profit

Maria Rørbye Rønn og Merete Eldrup
Kvindelige chefer tager ledelsesbeslutninger af højere kvalitet, fordi de bringer flere argumenter i spil, viser forskning. Her er det DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn og TV2s direktør Merete Eldrup. Arkivfoto. Foto:

De holder flere møder og forbereder sig bedre end mandlige kolleger - og så får de bundlinjen til at vokse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kvindelige topchefer spinder med andre ord guld i virksomhederne.

Det fastslår Nina Smith, der er forsker ved Aarhus Universitet, og som har analyseret ledelsessammensætningen i de 2.300 største danske virksomheder i 2005.

Virksomheder med kvinder som administrerende direktører har i gennemsnit en bruttofortjeneste, der er 4 pct. højere end hos virksomheder med mandlige topchefer. Det skriver Magasinet Lederne, der udkommer onsdag.

"Når der sidder kvinder i den øverste ledelse i en virksomhed eller organisation, så har det en markant positiv effekt på resultaterne, uanset hvordan du måler dem. Kvindelige ledere er simpelthen guld for bundlinjen," siger Nina Smith til Lederne.

Kvinders lederadfærd er grundlæggende anderledes end mænds, konkluderer forskeren.

"Der er en del forskning, som peger på, at kvindelige ledere har en højere mødefrekvens og generelt bruger mere tid på at forberede sig. Derudover får ledelsesbeslutningerne generelt en bedre kvalitet, fordi kvinder sørger for, at der kommer flere argumenter i spil," siger Nina Smith.



INFOshop: Se profilen for den nye CEO

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere