Del : SMS
Berlingske Business

En case, et hektisk døgn

30busFrederik.jpg
Overskrift
Frederik Sandager Rasmussen
30busEva.jpg
Overskrift
Eva Stensgaard
30busRasmus.jpg
Overskrift
Rasmus Kristensen

DJØFs Doing Business In-tur slutter med en businesscase, som de studerende har 24 timer til at løse. Her fortæller tre studerende med vidt forskellig faglig baggrund, hvordan deres gruppe greb udfordringen an.

Artiklen fortsætter under annoncen

Studieturen afsluttes med en 24-timers case, der bygger på en konkret problemstilling, som Novozymes står over for i Sydøstasien. Casen handlede om, hvordan enzymer fra Novozymes kan anvendes i palmeolieindustrien – helt specifikt i biproduktet palmekernekagen (Palm Kernel Cake, PKC, red.) – samt hvordan Novozymes bevarer en stærk position i PKC-værdikæden.Grupperne fik et døgn til opgaven, og det var 24 hektiske timer.

Frederik Sandager Rasmussen, studerer cand.polit. ved Københavns Universitet:

»I min gruppe fik vi i fællesskab indsnævret os til en løsning på casen, og herefter gik den mere grundige analyse i gang. I den forbindelse var det meget nyttigt at arbejde sammen med forskellige studiebaggrunde, da man hver især har sit kompetenceområde. Efter mange timers arbejde begyndte vi så småt at have et færdigt produkt ud på de sene nattetimer, og klokken 8.45 afleverede vi vores løsning.«

Eva Steensgaard, læser til kandidat i anvendt kemi ved Danmarks Tekniske Universitet:

»24-timers casen har ry for at være 24 timer uden søvn. Efter at have læst casen, gik vi i gang med at diskutere en løsning. Et par timer senere havde vi en skitseret idé om, hvad der skulle til. Vi lavede et par grove beregninger og kunne se, at vores model gav mening. Vi gik så i gang med at tegne slides og udarbejde analyser. Vi havde besluttet at være færdige med analysen klokken 19, men vi var bestemt ikke færdige på det tidspunkt. Resten af natten gik med at færdiggøre slides og analysere. Det var hektisk, og vi var trætte, men alle i gruppen gjorde deres bedste for at holde en god stemning, og diskussionerne var 95 procent faglige. En del Red Bulls, chokolade og fast food senere afleverede vi, inden rejsen gik hjem til Danmark.«

Rasmus Kristensen, tager en Master in Finance ved Aarhus Universitet

»Vi begyndte med at fortælle om vores kompetenceområder for at identificere, hvor vi hver især kunne bidrage med mest i forhold til løsningen af casen. Derudover lavede vi en overordnet tidsplan for forløbet. Vi blev enige om at læse det udleverede materiale først for derefter at diskutere en struktur for vores fremadrettede analyse. Efter flere timers arbejde med den konkrete struktur satte vi os til at foretage de relevante analyser, der skulle til for at understøtte vores anbefaling. Det blev en lang nat, og personligt sov jeg slet ikke i løbet af de 24 timer. Casen blev afleveret ti minutter før deadline.«

Løsningerne på business-casen bliver præsenteret for Novozymes’ ledelse fredag 2. maj, hvorefter der kåres en vinder. Derfor har det ikke været muligt for de studerende at gå mere i detaljer om deres løsninger.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere