Del : SMS
Berlingske Business

Elitestuderende dropper kandidaten

CBS_business
CBS - Copenhagen Business School. Foto:

Hurtig i job. En ny eliteuddannelse på Copenhagen Business School skal gøre de studerende klar til at varetage et fuldtidsjob efter deres bachelor. Uddannelsen er et samarbejde mellem CBS og en række internationale virksomheder med hovedsæde i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danmark har hårdt brug for dygtige kandidater, som færdiggør deres studier på normeret tid. Problemet er bare, at mange studerende forlænger studierne og først forlader skolebænken i en sen alder. For at komme problemet til livs har Copenhagen Business School (CBS) lavet en ny eliteuddannelse, som skal gøre de studerende klar til at varetage et fuldtidsjob allerede efter deres bachelor.

De første 25 studerende, som alle læser International Business, startede på forløbet i sommer og skal i løbet af de næste to år igennem et særligt tilrettelagt forløb, hvor de dels bliver undervist af inden- og udenlandske professorer og dels bliver tilknyttet en international virksomhed med hovedsæde i Danmark. Uddannelsen er et samarbejde mellem CBS og en række virksomheder, som har sagt ja til at finansiere en del af forløbet og samtidig tilbyder de studerende et studiejob og en mentor, der kan vejlede, hvis den studerende eksempelvis vil læse et semester i udlandet. Netop samarbejdet mellem CBS og virksomhederne er det, der gør uddannelsen ny og interessant, siger Martin Iversen, programleder på uddannelsen »EngAGE«:

»Det nye er, at virksomhederne er med til at udvælge, hvilke studerende der skal optages på uddannelsen, og hvilke kompetencer de studerende skal have.« De 25 studerende er først blevet valgt til programmet efter et års studier på International Business, og de er udvalgt på baggrund af deres kvalifikationer, interesser og fremtidige jobønsker.

Mærsk er en af de virksomheder, der har sagt ja til at samarbejde med CBS, og virksomheden har ansat tre studerende, som skal være tilknyttet virksomheden, indtil uddannelsen er slut om halvandet år.

»Ved at være frontløbere på initiativet er vi bevidste om, at hverken studerende, CBS eller vi kender resultatet af forløbet, og det er o.k., for vi tror på ideen om at skabe stærke profiler ud fra en bachelorgrad alene, med stærk virksomhedserfaring og stærkt netværk helt fra start,« siger Cecilie Mose Hansen, General Manager i Gruppefunktionens HR og ansvarlig for Employer Branding og danske universitetsrelationer i Mærsk. Ingen forlovelse

Selvom programmets navn umiddelbart giver indtryk af, at der bliver indgået en forlovelse mellem den studerende og virksomheden, er det ikke det, der er tale om. Den studerende får ikke nødvendigvis job i virksomheden efterfølgende.

»Der er ingen juridiske forpligtelser fra hverken virksomhedens eller den studerendes side i forhold til, at der skal være en ansættelse bagefter. Virksomheden skal have mulighed for at prøve kandidaten af, og samtidig skal den studerende kunne sige nej tak til en kontrakt,« siger Martin Iversen. Formålet er dog, at de studerende skal blive klar til at varetage et job i den pågældende eller en anden virksomhed, og både CBS og virksomhederne håber, at de studerende får en god start på deres karriere.

»Vi forventer som udgangspunkt at kunne give de studerende en fuldtidsansættelse, men forventer først og fremmest at have været med til at skabe nogle stærke, selvstændige nyuddannede, som kan få en flyvende start på deres karriere,« siger Cecilie Mose Hansen fra Mærsk. De job, som de unge studerende kan få på baggrund af deres uddannelse, vil være meget forskellige. Nogle vil eksempelvis få regnskabsjob, mens andre vil blive analytikere eller konsulenter. Det hele afhænger af, hvilken virksomhed de er tilknyttet i løbet af uddannelsen. Klar på tre år?

Men hvordan kan de studerende blive klar til et fuldtidsjob i en international virksomhed på tre år, når alle andre danske studerende læser i minimum fem år? Svaret er ifølge Martin Iversen fra CBS, at der er tale om en gruppe dygtige, skarpe og målrettede studerende, som har evnerne til at lære hurtigt. De får undervisning fra udenlandske forskere, som kommer til Danmark, og de får undervisning i 14 dage i sommerferien, hvor andre studerende ellers holder fri. Derudover er de studerende i øjeblikket på studietur til Indien, hvor de lærer om iværksætteri. »Vi kan gøre det på tre år, fordi vi involverer virksomhederne i undervisningen, og fordi de studerende samtidig kommer ud i virksomhederne og får noget erfaring,« siger Martin Iversen.

Fra virksomhedernes side har man været bekymret for, om de studerende er modne nok til at varetage et job, hvis de forlader universitetet som 22-årig. »Men vi har en tro på, at forholdet mellem alder og modenhed er individuelt, og vi kan sagtens finde nogle 22-årige, der er modne nok til at forstå, hvordan en virksomhed er opbygget, og hvilken rolle de skal indtage,« siger Martin Iversen.

Hvis det viser sig, at modellen har gennemslagskraft i virksomhederne, er CBS klar til at brede eliteuddannelsen ud på andre studieretninger. Foreløbig holder man sig dog til International Business, hvor 25 nye studerende får mulighed for at blive optaget på eliteuddannelsen til sommer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere