Del : SMS
Berlingske Business

Eksplosiv stigning i voksenuddannelse under krisen

pix-kursus-alm
Foto:

Danske virksomheder har i stort omfang holdt fast i deres medarbejdere under krisen ved at sende dem på offentligt støttede kurser i alt fra nye svejseteknikker til procesoptimering og lean, skriver dagbladet Børsen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Ifølge tal fra undervisningsministeriet blev der i 2009 gennemført over en million af de såkaldte arbejdsmarkeds- eller AMU-kurser. Det svarer til en voldsom stigning på over 60 pct. siden 2007.

Mens den store aktivitet på den ene side har skabt en kraftig vækst i statens udgifter til de dyre AMU-kurser, giver den på den anden side håb om, at arbejdsstyrken kan være på vej ud af den store økonomiske krise mere produktive og dermed konkurrencedygtige, vurderer topøkonomer.

»Der er ingen tvivl om, at det, at Danmark investerer så relativt meget i efteruddannelse, giver en god chance for at høste en forbedring i den danske produktivitetsudvikling set i forhold til de andre lande,« siger tidligere overvismand og nuværende professor ved Aarhus Universitet, Torben M. Andersen.

Økonomiprofessoren tolker den store stigning i antallet af AMU-kursister under krisen - som renset for ledige og omregnet til såkaldte årselever i 2009 beløb sig til 13.454 - som en effekt af, at mange virksomheder har betragtet muligheden for at sende medarbejdere på AMU-kursus med dertil hørende godtgørelse, som et godt alternativ til arbejdsdeling eller direkte fyring af de arbejdere, som der har været mindre efterspørgsel på som følge af krisen.

Professor ved Syddansk Universitet og formanden for regeringens VEU-råd, Kjeld Møller Pedersen, er enig med Torben M Andersen og fremhæver hertil hvordan VEU-systemet grundlæggende bør anses som en vigtig del af det unikke danske flexicurity system.

"Hvor vi har aktivering og dagpengene for dem som mister jobbet, så har vi VEU-systemet til generelt at omskole og opdatere arbejdsstyrken til de nyeste teknologier med henblik på, at de enten kan fastholde deres arbejdsplads eller finde hen til de andre steder af arbejdsmarkedet, hvor de nye behov skulle opstå - og det er noget, der i særlig grad er behov for i krisetider som den nuværende,« siger Kjeld Møller Pedersen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere