Del : SMS
Berlingske Business

Egne dimser gør dig mere produktiv

E-book
Kvinde læser på en E-book reader. Foto:

Ny meningsmåling viser, at danskerne føler sig mere produktive, hvis de får lov at bruge deres egen smartphone eller computer sammen med virksomhedens IT. Mange virksomheder er dog lunkne over for fænomenet

Artiklen fortsætter under annoncen

En opsigtsvækkende stor andel af de danske IT-chefer interesserer sig fortsat slet ikke for fænomenet »consumerization«, og tilbyder derfor ikke virksomhedens ansatte, at de kan bruge deres eget IT-udstyr og smarpthones som en del af deres arbejde.

Det viser en undersøgelse, som Userneeds har lavet for IT-giganten Microsoft i Danmark. I undersøgelsen hvor Userneeds har spurgt 1.011 almindelige IT-brugere og 392 IT-chefer om deres erfaringer og holdninger til consumerization-fænomenet, svarer størstedelen af de daglige IT-brugere ellers, at de både føler sig mere produktive og er i stand til at arbejde mere fleksibelt, hvis de f.eks. får lov til at bruge deres hjemmecomputer eller tjekke mails på deres egne private iPhones.Consumerization og »Bring Your Own Device« (medbring din egen gadget) har ellers i et par år været to af de stærkeste tendenser i erhvervslivet, for forbrugerne er i dag ofte hurtigere end virksomhederne til at investere i nye smartphones, tavlecomputere og andet IT-grej, ligesom at det også er forbrugerne, snarere end virksomhederne, der tager webbaserede tjenester til sig først.

Mareridt

Tidligere har det været IT-chefens værste mareridt at miste kontrollen over IT-sikkerheden, når de ansatte kom slæbende med deres Android-baserede telefoner og deres iPads og Mac-computere eller pludselig begyndte at dumpe fortrolige virksomhedsdokumenter på netlagertjenester som Dropbox til senere brug derhjemme. Men de i senere år har mange virksomheder taget fænomenet til sig, og i dag er mange virksomheders IT-landskab et kludetæppe af elektronik, styresystemer, smartphones og tjenester, som brugerne selv har fundet ud af at ville bruge.

Trods den dybe kløft mellem ansattes begejstring for egne dimser og virksomheders tilbageholdenhed mener Microsofts forbruger- og detaildirektør Søren Lau ikke, at virksomhederne er for sløve i optrækket.»Skiftet væk fra de gammeldags telefoner til de nye, berøringsfølsomme mobiler gik hurtigere, end nogen havde forventet. Derfor er det også forkert at konkludere, at virksomhederne har sovet i timen. Den rigtige vinkel er snarere, at der er et stort potentiale, der kan udnyttes. Det nye er, at folk nu også selv siger, at de føler sig mindre stressede og mere produktive, og det bør man tage bevidst stilling til.«Hos analysehuset IDC, der har beskæftiget sig indgående med teknologiskiftet i virksomhederne, er analysechef Anders Elbak overbevist om, at der er gevinster, der kan samles op – men pointerer, at det kan være dyrt at høste dem.»Medarbejderne er normalt glade for det, men produktivitetsfremgangen kan være svær at måle. Når folk er vant til at bruge en iPhone, får man jo ikke så meget ud af at give dem en Blackberry. Men mange virksomheder er stadig tilbageholdende på grund af sikkerhedsspørgsmål, og mange har svært ved at gennemskue, hvordan de skal gribe det an,« siger han.Anders Elbak forklarer, at kun cirka hver fjerde virksomhed arbejder aktivt med consumerization, mens et tilsvarende antal prøver at forhindre det. Men halvdelen af virksomhederne er lunkne og tillader det i begrænset omfang uden direkte at understøtte det.

Andre forhold i dag

Mens Apple og Google har buldret frem hos private brugere, er Microsofts egen tilstedeværelse på smartphone- og tavlecomputermarkedet begrænset til ganske få procent af salget. Ude i virksomhederne forholder det sig imidlertid anderledes. Her er Microsoft massivt til stede. Dengang hvor virksomhederne selv stod for etablering af hjemmearbejdspladser og udleverede smartphones til de ansatte, havde IT-afdelingen næsten total kontrol med alting, og det var også til Microsofts fordel – for IT-afdelingerne forsynede sjældent de ansatte med Apple-produkter, hvis resten af huset kørte Windows. I dag har billedet ændret sig.

»Vi vil jo selvfølgelig altid foretrække, at man vælger Windows-baserede miljøer, men vi må også være åbne for, at verden er blevet mere nuanceret. Derfor er vi også nødt til at tage en anden indgangsvinkel på, at virksomhederne er, som de er, og at der er andre enheder end vores i virksomhedernes systemer. Consumerization-fænomenet er jo ekstremt forstærket nu, og efter min mening gør det verden sjovere,« siger Søren Lau.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere