Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Efter fem fiaskoer: Martin står bag 25 succesfirmaer

Bjergegaard_podcast
Martin Bjergegaard gik så grueligt meget igennem, før han fik succes - og blev den ottende gæst hos Ane Cortzen i podcasten »Succes Kriteriet«. Foto:

Lad dig ikke slå ud af nederlag - modgang giver modenhed og kan være lige præcis det, der lærer dig at blive en succes. Martin Bjergegaard mislykkedes med fem forskellige virksomheder i en meget ung alder, men så kom gennembruddet, fortæller han i podcastserien om drømme og ambitioner.

Martin Bjergegaard stiftede sit første selskab som 18-årig, og da han var 23 år, var han gået ned med fem firmaer. Ingen af dem kom helt op at flyve, så selv om han et par gange nåede op på ti ansatte, så blev det aldrig rentabelt. Virksomhederne havde svært ved at sælge nok, og han vidste aldrig rigtigt, om der var penge nok til at udbetale løn.

Desillusioneret - på grænsen til deprimeret - lagde han drømmene på hylden og lyttede til sin mors råd om at få gjort en uddannelse færdig. Der skulle en lang omvej til, før Martin Bjergegaard turde tage springet og igen blive selvstændig. I dag er han medejer af »virksomhedsfabrikken« Rainmaking, som foreløbig har hjulpet 25 succesfulde firmaer til verden.

Modgang er temaet for 8. afsnit af podcasten »Succes Kriteriet«, hvor Martin Bjergegaard forklarer værten Ane Cortzen, at nedture kan modne meget mere end letbenet succes.

Med en cand.merc.-uddannelse i strategi og ledelse fik han job som konsulent hos McKinsey.

»Alle sagde, at jeg var heldig, men sådan følte jeg det ikke. Jeg var der i 15 måneder, der føltes som 15 år,« siger Martin Bjergegaard.

Alt for langt væk fra indflydelse, langt nede i hierarkiet med regneark og udsationeret i Kuwait, endte han med ikke at kunne sove. Efter fire dage uden søvn ringede han hjem og sagde op og gik bagefter op på sit hotelværelse og »sov som en baby«.

»Kroppen ved instinktivt, hvad der er rigtigt.«

Succeskriteriet_AndreaRudolph

I stedet kom Martin Bjergegaard »i mesterlære« hos Claus Meyer, og bestyrelsen syntes, det var en god ide med sådan en McKinsey-fyr til at arbejde sammen med ham. Efter et par år kom så den ide, som Martin Bjergegaard »bare måtte lave«, og han fik Claus Meyer gik med som investor. Det blev til Frokost.dk, som i dag er mange millioner værd.

De fem fiaskoer i bagagen, skulle man tro, kunne ellers holde de fleste tilbage fra at forsøge sig som selvstændig igen.

PL_podcast

»Det sidder da et eller andet i systemet - og det var nok også derfor, jeg skulle igennem det her med uddannelse og McKinsey og Claus Meyer, inden jeg følte mig klar til at gøre forsøget igen. Det var da også med rystende hånd, jeg kastede mig ud i det igen, men jeg vidste også, at der var intet reelt alternativ: Den skulle have et skud igen, og jeg var klar, og det lykkedes. Det første år solgte vi for 20 millioner kroner, og det føltes jo fantastisk - endelig, langt om længe - at sidde som iværksætter med en vis form for succes.«

Martin Bjergegaard er slet ikke i tvivl om, at det er modgang, man lærer mest af. Hvis alt er gået godt og nemt, sker der måske ikke så meget personlig udvikling. Så kan man blive et relativt umodent menneske, der ikke er rustet til at klare noget særligt.

»Hvis du møder et menneske, der har oplevet sygdom, har mistet nogen tæt på eller er gået konkurs, og vedkommende har brugt det positivt og ikke er blevet knækket af det og ikke bare sidder og sutter bajere på en bodega, men har brugt det til at vokse, så kan man jo være nået et helt andet sted hen.«

Podcast1_AndersLaustsen

Det er vanvittigt svært at vide, om man gør det rigtigt, og hvad man får succes med, men man skal ikke altid blive ved med at hutle sig igennem. Nogle gange skal man lade skibet gå ned - selv om det kan være svært at acceptere.

»Man forestiller sig alt muligt, for eksempel at andre tænker, at man er den største idiot i verden, men det gør de slet ikke - de har hørt om firmaer, der er startet op og gået ned før, og i øvrigt skal de ned og hente børn i børnehaven, og skal vi ikke også ud og have en øl på fredag? Livet går jo videre... Det er dybest set ens egen stolthed, man skal sluge.«

MateBike_podcast

Det er stadig ikke alt, der lykkes, selv om Martin Bjergegaard sammen med fem andre ejere af Rainmaking på ti år har skudt 25 virksomheder i gang. Omkring en tredjedel af deres initiativer er ikke blevet til noget, og det er et vilkår i tilværelsen, man ifølge Martin Bjergegaard bliver nødt til at forlige sig med: Fiasko er ikke en dødsdom.

Blandt Martin Bjergegaards bedst råd:

• Man skal sørge for at få en masse læring, inden man gør det for sine egne penge. Uddannelse er fint, men det er endnu mere vigtigt, at man arbejder sammen med nogle dygtige iværksættere, eksempelvis som studentermedhjælper.

• Man skal ikke lægge hele sin identitet ind i hvert enkelt iværksætterprojekt. Kast dig ud i det og se, hvad der sker, uden at det nødvendigvis skal være dit livs største projekt.

• Forstå at du ikke er en fiasko, fordi det ikke lykkes første gang. Man vokser som menneske af sine fiaskoer, så byd modstanden velkommen. Det er en gave og en kærkommen lejlighed til at vokse.

Halifax_podcast

Ugens investor i »Succes Kriteriet er Martin von Haller - advokat og business angel i supernetværket Nordic Makers.

Han er ofte bindeled mellem iværksættere og investorer, og han taler i podcasten om den helt afgørende vigtige forskel på »kloge penge« og »dumme penge« at få med om bord i en opstartsvirksomhed. Selv om det kan være svært at sige nej...

Hab_frost_succes

Til slut er der i »Det lukkede rum« gode råd til iværksættere fra Nordeas eksperter - denne gang digital leder Jan Sirich, som tager modeudtrykket »disruption« ved vingebenet.

Artiklen fortsætter under billedet
SuccesKriteriet_Nordea

»Succes Kriteriet« udkommer med et nyt afsnit hver tirsdag fra 18. oktober til 20. december.

Android: Find alle udsendelser fra Berlingske Business på Soundcloud eller abonner via RSS

Apple: Via iTunes her

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen