Del : SMS
Berlingske Business

E-mails forpester vores hverdag

pix-email-alm
Overskrift
Foto:
mail-kvadrat
Overskrift

Alt for mange danskere tjekker deres arbejdsmail i tide og utide, fordi det vælter ind med mere eller mindre vigtige beskeder i deres indbakke. Imens stresser nogle chefer deres ansatte med automails på obskøne tidspunkter af døgnet, hvor hver fjerde arbejdsgiver har indført en e-mail-politik for ikke at stresse ansatte unødigt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Beskederne hober sig op i mailindbakke, og en fast rutine er blevet at tjekke mailen bådekort før sengetid og lige inden turen går mod arbejdet om morgenen. Ligeledes oplever nogen at modtage e-mails på skæve tidspunkter som ekstremt tidligt om morgenen, sent på aftenen, om natten og i weekenden fra f.eks. chefen.

Sådan ser hverdagen ud for mange danskere, som kæmper med at holde styr på de mange beskeder, der hver dag tikker ind i mailindbakken, og som forpester arbejdslivet for mange. Det skriver Ugebrevet A4, der af analysefirmaet YouGov Zapera har fået lavet en undersøgelse, som viser, at knap hver fjerde arbejdsplads derfor har indført en officiel eller uofficiel e-mail-politik.

BM Business Karriere


"Vi hører fra de stressrelaterede henvendelser, vi får fra vores medlemmer, at rigtig mange har problemer med det ustyrlige arbejdsliv og non-stop tilgængelighed. Derfor har vi taget arbejdsmiljø-brillen på og prøver at adressere problemet med en e-mailpolitik," fortæller konstitueret forhandlingschef Lotte Espenhain Møller, Dansk Magisterforening til Ugebrevet A4.

Chef trykkede på autosend

Politikkerne er meget forskellige, men godt halvdelen opfordrer til begrænset brug af gruppemails. Knap hver tredje politik lyder, at medarbejderne ikke skal tjekke mails uden for arbejdstiden. Desuden opfrodrer omkring hver 10. politik til, at medarbejderne kun tjekker mails en til to gange dagligt.

Ifølge Arbejdspsykolog Einar Baldursson fra Aalborg Universitet er der en vis prestige i at sende mails ud til andre i virksomheden på skæve tidspunkter af døgnet, da det signalerer, at de er ’på’ hele tiden. Han har sågar oplevet en virksomhed, hvor lederne havde indstillet mails til at blive sendt af sted kl. halv seks om morgenen, blot for at foregive at have været tidligt i gang.

jubii-pix-biz


Men at have en mailpolitik kan spare medarbejderne for en masse stress, og samtidig vinder virksomheden ved, at medarbejderne ikke hele tiden distraheres af mindre betydningsfulde beskeder, fortæller funktionsleder i IT-teknologi og infrastruktur i Jyske Bank Karsten Larsen, hvor man også har indført en e-mailpolitik, til A4.

77 procent af medarbejderne i undersøgelsen mener, at e-mails sparer dem for tid, men samtidig mener 55 procent, at de modtager alt for mange ligegyldige mails, der mest af alt fungerer som tidsrøvere.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere