Del : SMS
Berlingske Business

Dyb krise skal løses på en uge

CBS_business
Nye HA almen studerende skal løse 24 timers virksomhedscase. Foto:

650 nye HA-studerende udfordres af en virksomhedscase af KPMG, som vil tiltrække de mest talentfulde studerende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Peter Jensen har et problem. Siden han overtog den fiktive slikproducent Jensen A/S fra sin far i 2006/2007, er profitten faldet fra et plus på 3,9 mio. kroner til et minus på 130.000 kroner i 2011/2012. Virksomheden sælger kun lakrids, og det dårlige salg skyldes ikke, at danskerne bruger færre penge på lakridser. Faktisk er lakridssalget i Danmark steget fra 2007 til 2012. Peter Jensen har søgt hjælp hos sin revisor, som skal træffe et kvalificeret valg mellem tre strategier, som kan give Peter Jensen A/S sorte tal på bundlinjen. Men hvilken strategi er bedst?

Det spørgsmål fik 650 nye HA-studerende på Copenhagen Business School (CBS) stillet på deres tredje studiedag i sidste uge. På 24 timer skulle de, i grupper, finde frem til det bedste svar på spørgsmålet.

Inspirerende samarbejde

Virksomhedscasen blev udleveret af revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG, som for fjerde år i træk er sponsor for de nye HA-studerendes introforløb og for fjerde gang udleverer en case competition.

»Vi synes, det er superfedt og inspirerende at arbejde med de studerende og vise dem, hvad der venter dem, når de er færdige med at studere. Den case, de har fået udleveret, er et realistisk eksempel på, hvilke opgaver vores medarbejdere i KPMG Advisory sidder med,« siger Mette Grøn, HR-konsulent - Employer Branding hos KPMG, da Berlingske Business møder hende på CBS.

Drømmen om jakkesæt

Virksomhedscasen skal ifølge Mette Grøn få de studerende til at huske KPMG, når de senere skal søge job.

»Vi er interesseret i at tiltrække nogle af de bedste og dygtigste, som skal være med til at understøtte vores eksistensberettigelse i fremtiden.

Vores hensigt er ikke at rekruttere de bedste studerende lige nu – det er de alt for unge til – men det er en langsigtet tiltrækning. De skal huske os,« fortæller Mette Grøn.

Og de studerende vil formentlig huske KPMG, når de skal ud på jobmarkedet. Det fortæller den gruppe, som Berlingske Business taler med, lige efter casen er blevet udleveret.

»Nu har jeg set deres logo, og det betyder, at jeg formentlig vil huske dem, når jeg skal søge job. Men når det er sagt, så tænker jeg ikke så meget over, at det er KPMG, og egentlig vil jeg hellere have, at de husker mig, end at jeg husker dem,« siger Christopher Loklindt, 18.

Gruppen tager det som en sjov udfordring at få en 24-timers virksomhedscase på deres tredje skoledag, og de synes, det er spændende at se, hvilket job der kan vente dem i fremtiden.

»Casen giver et sjældent indblik i en verden, som vi ikke kender særlig meget til. Og den viser, at vi ikke spilder tre-fem år på at læse noget, vi i sidste ende ikke synes er sjovt,« siger Mia Liin, 22.

For Philip Christensen, 20, var det en øjenåbner at møde konsulenten, der præsenterede casen for de 650 studerende.

»Det var på en måde drømmen, der stod foran mig. Min drøm er at stå i jakkesæt og have en høj stilling,« fortæller Philip Christensen, som bakkes op af Christopher Loklindt:

»Succes har mange aspekter, og det vigtigste er, at man laver noget, man synes er sjovt. For mig hænger det tilfældigvis sammen med at tjene mange penge.«

Det handler om at kunne argumentere

De syv personer i gruppen er enige om, at det vigtigste er at få et job, man er glad for. At det så – for de 650 nye HA-studerende – muligvis inkluderer en høj løn i fremtiden er kun en bonus, mener gruppen.

Mandag skulle de studerende fremlægge deres bud på, hvilken strategi Peter Jensen skal følge for igen at få sorte tal på bundlinjen. Og hvilken strategi skal han så vælge?

»Faktisk er det sådan, at det økonomiske resultat giver det samme, lige meget hvilken strategi man vælger. Derfor er pointen med opgaven at træne de studerendes evne til at argumentere for og imod. De skal kunne forholde sig kritisk til virkelighedens udfordringer og på den baggrund kunne rådgive virksomheden,« siger Mette Grøn fra KPMG. Først mandag i næste uge bliver den endelige vinder af konkurrencen kåret.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere