Del : SMS
Berlingske Business

Du er mere kreativ, når du er træt

Træthed fostrer kreativitet

Har du nogensinde oplevet at vågne midt om natten med en ny idé? Eller at få en masse ny inspiration lige inden du skal til at sove? Det er der en årsag til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når dine kolleger gaber, er det ikke nødvendigvis et tegn på ineffektivitet. Faktisk er det øjeblikket, hvor det er en god idé at gå i gang med en kreativ brainstormingsproces.

Der er nemlig noget med træthed, som stimulerer kreativiteten i din hjerne.

Det er en af de overraskende konklusioner, som forsker og forfatter, Ron Friedman, der blandt andet har skrevet bogen The Best Place to Work, er kommet frem til, og som han for nylig uddybbede i en Harvard Business Review podcast.

Friedman siger:

»Vi er faktisk bedre til at være kreative, når vi er trætte, hvilket er en lidt ulogisk indsigt. Og det er delvist fordi, at for at være kreativ har du sommetider brug for at overveje idéer, som ikke nødvendigvis føles, som om de er i linje med det, du prøver at opnå. Og at få alle disse idéer, når du er træt, fordi du der ikke er i stand skubbe dem væk, gør dig faktisk mere kreativ.«

hh
LÆS MERE : Når pligten dræber

Distraktioner fremmer innovation

Friedman argumenterer for, at din trætte hjerne ikke er særlig god til at filtrere alternative idéer, hvilke er dem, der kan lede til kreativ indsigt.

Og han bliver bakket op af flere medier. En skribent for amerikanske The Atlantic, Olga Khazan, har også for nylig fremhævet en undersøgelse fra 2011, som konkluderede, at folk blev bedre til at løse gåder og matematiske formler, når de var trætte.

sds

Samtidig har en artikel fra Scientific American tidligere fremhævet, hvordan distraktioner kan fremme den kreative idéudviklingsproces:

»I stille perioder er vi sommetider mindre fokuserede og kan overskue en bredere vifte af information. Dette brede spektrum giver os adgang til flere alternativer og forskellige fortolkninger, hvilket fostrer innovation og indsigt.«

Planlæg din dag

Friedman anbefaler derfor at planlægge sin dag, således at man skal være kreativ på tidspunkter, hvor man er lidt søvnig.

BM

Det kunne fx være lige før man skal sove om aftenen, om morgenen hvis du er B-menneske, eller midt på eftermiddagen, når mange kaster sig over sukkerholdige snacks eller et skud koffein.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere