Del : SMS
Berlingske Business

Drop sladder på jobbet

pix-sladder
Modelfoto: Annett Bruhn Foto:

Sladder dræber den gode moral og lysten til at gå på arbejde. Det afholder også teams for få det optimale ud af samarbejdet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Sladder. Det kan lyde harmløst, for det er jo ”bare” snak mellem kolleger. Nogle vil mene, at sladder er en del af alle arbejdspladser. Men ifølge Beth Weissenberger, der er chef i coachingvirksomheden The Handel Group i New York, er sladder direkte skadende for virksomhedens effektivitet.

”Undgå sladder, hvor man bagtaler en leder eller en medarbejder. Det, at brokke sig over en anden person, svarer til, at man stikker hovedet i busken i stedet for at håndtere problemet direkte. Jeg mener, personer, der sladrer, er nogle kyllinger, ” skriver hun i en blog på det anerkendte ledelsessite Management-Issues.

Ikke nok med at sladder på jobbet er uproduktivt. Det bliver også en blokering mod at få en effektiv kommunikation og et produktivt samarbejde. Dermed betyder det ikke, at kritiske tanker ikke må høres, men at de skal rettes mod den eller de personer, kritikken er rettet imod.

”Derfor har de gode virksomheder en nul-tolerance politik imod sladder,” siger Beth Weissenberger:

”Jeg ved, det lyder ekstremt, men jeg kan se en markant forskel, når virksomheder tager et standpunkt til at undgå sladder. Når jeg coacher ledere og deres teams mærker jeg, at sladder bremser den ærlige kommunikation. Det skaber tillid, når der ikke bliver sladret på jobbet, og den tillid kan mærkes på bundlinjen,” siger hun.

Sådan undgår du sladder:
  • Topledelsen skal melde ud, at sladder ikke bliver accepteret i virksomheden.
  • Sig til de ansatte, at de skal betragte en nul-sladder-politik som en udfordring til at tage del i en åben kommunikation – og til at få et positivt arbejdsklima.
  • Meld ud, at det er i orden at være uenig med din leder og dine kolleger.
  • Vær ansvarlig og modtagelig for selv at modtage kritik.
  • Nogle medarbejdere tror, at de bliver fyret eller får problemer for at ytre deres mening. Her gælder det om, at ledelsen melder ud, at det er tilladt at sige sandheden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere