Berlingske Business
17:04FLSmidth førte an på flad C20-dag

DONG, Mærsk, McKinsey: De studerende er helt forblændet af de store selskaber

RB PLUS Unges studievalg presser virksomheder
Dagens studerende er født i 1990 og fremefter, og de vil gerne ses og høres. Men det er langt sværere i de store virksomheder end i de mindre virksomheder, hvor der er mindre bureaukrati. Foto:

Blandt de danske studerende er der fokus på at fange det første job hos en af de store kendte virksomheder frem for at kigge på de små og mellemstore virksomheder. der er alt for stort fokus på, at det første job skal tegne ens karriere, lyder skudsmålet.

Det kan være svært at finde ud af, hvad de mange forskellige jobfunktioner og brancher går ud på. Men ud over den frustration gør de studerende det også sværere for sig selv ved at blive forblændet af de kæmpestore, kendte virksomheder som McKinsey, Novo Nordisk og Mærsk.

Blandt de danske studerende er der fokus på at fange det første job hos en af de store kendte virksomheder frem for at kigge på de små og mellemstore virksomheder. Jagten på status er en af årsagerne. Det billede kan man genkende hos fagforeningen Djøf, hvor oplevelsen er, at de studerende ofte er for snæversynede, når det kommer til viden om arbejdsmarkedet.

»Kendskabet til arbejdsmarkedet kunne være bedre blandt de studerende. Inden for hver branche er der to eller tre store virksomheder, der dominerer, og resten er små og mellemstore virksomheder. Hvis de studerende så arbejdsmarkedet på den måde, ville der opstå en masse nye muligheder« siger chefkonsulent Thomas Kantsø fra Djøfs afdeling Karriere og Erhverv.

CEO for en dag - FØTEX

Onkel morfars gode råd

Ifølge Thomas Kantsø skal de studerende simpelthen blive bedre til at søge viden om det jobmarked, de skal ud på. For jo mere viden, desto større chance er der for at lande et job. Samtidig understreger han dog, at det ikke er underligt, at de studerende kun har kendte virksomheder på hjernen. For det er primært de virksomheder, de bliver eksponeret over for til diverse karrieredage. Selv om ansvaret ligger hos de studerende, skal de små og mellemstore virksomheder også blive bedre til at skabe opmærksomhed om sig selv og være til stede der, hvor de studerende er.

Dagens studerende er født i 1990 og fremefter, og de vil gerne ses og høres. Men det er langt sværere i de store virksomheder end i de mindre virksomheder, hvor der er mindre bureaukrati. Det kan derfor godt betale sig at sætte sig ind i, hvilke små og mellemstore virksomheder der findes i det danske landskab.

Businessman looking at megalopolis through window

En anden misforståelse blandt de studerende er, at det første job tegner ens karriere fuldstændigt.

»Det er okay at have haft nogle job, inden man finder sin rette hylde. Der er alt for stort fokus på, at det første job skal tegne ens karriere. Det er usundt at tænke sådan,« understreger Thomas Kantsø.

De studerende skal i stedet for fokusere på at få et godt, akademisk job, hvor de kan lære at være en arbejdskraft og levere gode resultater. I sidste ende er det resultaterne og ikke virksomhedens navn, de studerende bliver målt på, tilføjer han.

Checking business solutions

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen