Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Direktører sagde nej til egen løn og hyrede nye ansatte

Praqma_podcast
Lars Kruse, der er medstifter af Praqma, er ugens gæst hos vært Ane Cortzen i podcasten »Succes Kriteriet«. Foto:

Den danske IT-virksomhed Praqma solgte ikke nok. I stedet for at give op satte stifterne deres egen løn på standby og skruede op for ambitionerne. I dag ansætter de nye medarbejdere hver måned og har store virksomheder som Grundfos og Novo Nordisk som kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Praqma skulle ikke bare være en klassisk IT-konsulentvirksomhed, hvor folk hurtigt blev kørt igennem, men derimod en arbejdsplads, hvor både kunder og medarbejdere følte sig som en del af noget særligt. Virksomheden lærer deres kunder – store virksomheder – hvordan man bruger software til at opbygge sin egen software.

Historien om Praqma er også speciel, og det fortæller en af stifterne Lars Kruse om i femte afsnit af podcasten »Succes Kriteriet«, som denne gang handler om vokseværk:

Efter opstarten og finanskrisen kom nogle svære år. Firmaet tjente ikke nok penge, og derfor måtte Lars Kruse og hans medstifter træffe en hård beslutning: De valgte at investere ekstra penge i en virksomhed, der på daværende tidspunkt ikke genererede nogen – og ansatte ekstra kræfter.

De lånte yderligere penge i banken og stoppe udbetalingen af deres egen løn, så de i stedet kunne få råd til de rigtige spillere i virksomheden. De blev nødt til, som Lars Kruse selv beskriver det, selv at have penge med på arbejde.

MateBike_podcast

Det viste sig dog at være en rigtig satsning, for de er gået fra 8 ansatte for blot to år siden til 30 i dag, og de ansætter i dag i gennemsnit 1,5 medarbejder om måneden.

Derudover har de lavet et academy, hvor de underviser unge studerende i »continous delivery« - et område, de beskæftiger sig meget med, men som man ikke underviser i på landets IT-skoler i dag. Denne sommer gennemførte de tre workshops med cirka 60 deltagere på hver, og næste sommer planlægger de at afholde seks. I disse grupper finder de selv spændende aspiranter, som de også kan rekruttere ind som ny arbejdekraft.

Ifølge Lars Kruse er det vigtigt, at man ansætter mennesker, der brænder for virksomhedens kerne. Det er absolut ikke en hindring, at folk er nyudannede eller unge, men derimod kan det være en fordel, at folk er nysgerrige og entusiastiske.

Hab_frost_succes

Blandt de bedste råd fra Lars Kruse er:

• Det handler om at dække nogle behov og roller i virksomheden - hvad kan I ikke selv, og hvad har I brug for?

• Det væsentligste er at få kommunikeret, hvad det er, virksomheden sælger. Kommunikation, kommunikation. Ansæt hurtigt en, der kan beskrive og markedsføre.

• Man skal ikke gå på kompromis med egne idealer. Hold dit produkt rent. Sørg for, at dine ansatte kender produktet.

PL_podcast

»Succes Kriteriet« med Ane Cortzen har hver uge også besøg af en business angel. Denne gang er det Thomas Ryge. Han er blandt andet tidligere marketingdirektør i Pandora, i dag rådgiver og investor - og han har op til fem ting på sin tjekliste, før han kaster penge i en ny virksomhed.

Podcasten slutter hver gang med »Det lukkede rum«, hvor eksperter fra Nordea giver gode råd til iværksættere. Her i femte afsnit af »Succes Kriteriet« er det områdedirektør Frank Vestergaard Olsen, der fortæller om styring af indtægter og udgifter i en opstartsvirksomhed.

Artiklen fortsætter under billedet
SuccesKriteriet_Nordea

»Succes Kriteriet« udkommer med et nyt afsnit hver tirsdag fra 18. oktober til 20. december. Find alle udsendelser fra Berlingske Business på Soundcloud eller abonner via RSS eller via iTunes her.

Podcast1_AndersLaustsen

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen