Del : SMS
Berlingske Business

Dinosaurer truer VL-succes

howitz
Jens Howitz er en af de få formænd i en VL-gruppe, der hjalp tidligere senior videpresident i House of Prince, Peter Willumsen, til at forstå, at ’’has beens’’ ikke hører hjemme i dansk erhvervslivs toneangivende netværk, som en VL-gruppe er. Jens Howitz synes, han fandt en elegant måde at klare problemet. Foto:

I snart 50 år er toplederne flokkedes i erhvervslivets toneangivende netværk. Men VL-gruppernes mangeårige succes trues af dinosaur-syndromet, hvor arbejdsløse og dermed uinteressante medlemmer bliver hængende for længe. Mange grupper står famlende over for, hvordan de kommer af med dødvægten, men ingen gider sidde i en VL-gruppe fuld af forhenværende.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når en erhvervsleder omkring de 60 år mister topjobbet, så kan netværket i VL-gruppen få fornyet betydning. Det gjaldt f.eks. for Peter Willumsen, der måtte forlade stillingen som senior vicepresident i House of Prince, da tobaksvirksomheden blev solgt til BAT i 2009.

Peter Willumsen havde været medlem af VL 42 i en årrække, og han var langt fra den første, der havde været ude for at miste jobbet. Det er en del af dynamikken i enhver VL-gruppe, at medlemmerne er between jobs i en periode. Når bare perioden ikke bliver for lang. Det blev den desværre for Peter Willumsen.

Halvandet år efter afskeden med House of Prince måtte han forlade VL 42. Han havde ganske vist en bestyrelsespost i børsnoterede Andersen & Martini, men han havde ikke fundet noget nyt lederjob. Gruppens daværende formand, en af Danmarks højprofilerede headhuntere, Jens Howitz fra Russel Reynolds, er i VL-sfæren kendt som strammer, når det handler om at håndhæve VL 42s regel om, at et medlem skal trække sig, hvis ikke det lykkes ham eller hende at finde et nyt topjob inden for en overskuelig fremtid

I VL-sfæren er der blevet talt en del om Peter Willumsens afsked med VL 42. Den generelle opfattelse er, at han blev presset til at gå af Howitz, og at Willumsen tog det tungt. Gruppen er attraktiv og hører til de mere mangefacetterede i VL-universet spændende fra Toms Grupppens koncernchef Jesper Møller, over DAs direktør Jørn Neergaard, direktøren for Novo Nordisk Fonden Birgitte Nauntofte og til rektor for Filmskolen Poul Nesgaard og teaterdirektør Jon Stephensen.

Denne case fra den virkelige VL-verden illustrerer en af det succesfulde netværks store udfordringer: At håndtere udslusningen af vellidte medlemmer, der bliver arbejdsløse og dermed professionelt uinteressante. Mange grupper ved simpelthen ikke, hvordan de skal få lempet folk ud, og mange har ikke ligesom VL 42 faste regler for udskiftning, og de har heller ikke tilstrækkeligt hårdhændede formænd, der har modet til at sikre dynamikken.

Ifølge formanden for bestyrelsen i Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, Ulrik Bülow, er det VL-gruppernes ubønhørlige logik, at medlemmer, der ikke bidrager, må gå. En gennemgang af flere af grupperne viser da også, at der sidder mange ældre og temmelig forhenværende personer i VL-systemet.

»Grupperne har en interesse i, at folk ikke bliver hængende for længe, efter at de ikke længere er aktive. VL-grupperne skal debattere topledernes dagsorden. Er der én blandt 34 medlemmer, som er uden direktør- eller bestyrelsesjob, så kan man jo nok godt holde det ud, men er der ti, så må gruppen sætte generationsskifte-problemet på dagsordenen,« fastslår Ulrik Bülow.

Tilbage til Villumsen-casen. Den sande historie er nemlig ifølge sagens to hovedpersoner en smule anderledes end den, der cirkulerer i VL-sfæren. Peter Villumsen og Jens Howitz siger enslydende, at Villumsen selv traf beslutningen.

Men havde formanden da slet ikke en finger med i spillet? Joh, det havde han da:

»VL 42 har nogle leveregler vedrørende betingelserne for at blive siddende i gruppen, og dem satte vi fokus på i min formands-periode,« siger Jens Howitz. »Ifølge reglerne, så er man ikke kvalificeret til at sidde i en VL-gruppe, hvis man har været ud af job i to år. Du vælges ind på et mandat i form af den position, du har. Når den forsvinder, så er der kun personen tilbage,« forklarer han.

»Personlige og følelsesmæssige relationer gør det selvfølgelig meget vanskeligt at forholde sig til konsekvenser af levereglerne, hvis personer, der ikke er aktive længere, ikke selv indser det. Men reglerne skal håndhæves.«

Jens Howitz valgte sammen med sin medformand Mette Vestergaard, adm. direktør i Mannaz, at sætte ekstra fokus på levereglerne:

»Vi satte helt bevidst problemstillingen med medlemmer, der ikke længere er aktive, på dagsordenen i gruppen. Jeg synes, det var rimelig elegant. Vi var ikke personlige, vi var generelle. Vi talte om problematikken, og så var der nogle, der bare gled ud ligeså stille. Som formand skal du jo ikke rende rundt og spille bussemand overfor dine kolleger,« siger Jens Howitz.

Peter Willumsen erklærer sig indforstået: »Vi havde for mange i VL 42, som ikke var erhvervsaktive. Gruppen havde et sæt spilleregler, som Jens Howitz var meget optaget af at følge, og jeg gik som en konsekvens af reglerne, selv om jeg var meget, meget glad for at være i gruppen,« siger han. »Også selv om der var mange, der sagde til mig, at de syntes, det var synd for mig, at jeg skulle holde op, og at det var ærgerligt, fordi de vidste, at jeg var glad for at være der,« siger Peter Willumsenm, som understreger, at han bakker helt op om VL 42’s leveregler.

Ironisk op blev han siden ansat som direktør for Dansk Selskab for Virksomhedsledelse i 2011, hvor han sad frem til slutningen af 2012. I de halvandet år arbejdede ham på at indføre skrappere, men frivillige regler for, hvornår inaktive medlemmer skulle udtræde. Han nåede imidlertid ikke i mål, da måtte forlade jobbet, fordi hans kone blev alvorlig syg.

Peter Willumsens skæbne kan forekomme hård, men VL-netværket er nødt til at forny sig. Konkurrenter som Institut for Selskabsledelse, Netværk Danmark og Center for Ledelse ånder netværket i nakken. Derfor ser VL-ledelsen det som en af sine opgaver at sikre netværkets kvalitet:

»Vi vil gerne undgå, at grupperne bliver Rotary-agtige. Men det kan være svært at sige farvel til gamle venner, man har kendt i årevis. Det er et klassisk problem, der har eksisteret lige siden vores fødsel for mange år siden. Fra hovedbestyrelsen holder vi øje med grupperne, og hvis der er en gruppe, som kommer lidt i kvaler, så kontakter vi dem, og det sker, at vi må give dem et puf,« siger Bülow.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere