Del : SMS
Berlingske Business

Det usynlige jobmarked vokser

Jobsøgning
Færre går af de traditionelle kanaler, når der skal findes job eller ansættes nye medarbejdere. Det usynlige jobmarked er i vækst. Foto:

Stadig flere medarbejdere er forsøgt headhuntet via LinkedIn, viser ny undersøgelse. Med brug af de sociale medier vil det usynlige jobmarked vokse, mener konsulenthus.

Artiklen fortsætter under annoncen

Glem alt om at skrive en ansøgning, når du søger nyt job. Det sociale medie LinkedIn er blevet det store hit til headhunting. Stadig flere virksomheder bruger LinkedIn til at gå direkte efter de medarbejdere, som de gerne vil have.

Det viser en undersøgelse, som konsulenthuset Hartmanns har lavet. I alt 517 tilfældigt udvalgte medarbejdere har deltaget. Heraf er halvdelen chefer. Resultaterne viser, at 85 procent svarer ja til, at de vil bruge LinkedIn til at søge efter nyt job. Samtidig svarer lige over halvdelen, at de er blevet forsøgt headhuntet via netværket.

13BUSLinkedIn-screenshots-t.jpg
 

Administrerende direktør i Hartmanns Anne-Mette Ravn er ikke i tvivl om, at fremkomsten af det nye medie har givet en helt ny metode til jobsøgning. Afstanden mellem arbejdstager og arbejdsgiver er blevet meget kortere, og endnu flere job vil blive besat via netværk.

I dag siger man, at det sker i tre ud af fire tilfælde.

»Det usynlige jobmarked vokser. Oprindeligt blev en jobannonce læst i avisen, og derefter sendte man en ansøgning på papir. Det er en meget formel fremgangsmåde. Herefter kom jobportalerne på nettet, men de er også karakteriseret ved, at den enkelte selv skal gøre noget aktivt for at få nyt job,« siger Anne-Mette Ravn.

»Med LinkedIn er det helt anderledes. Her melder alle sig ind ved at lave en profil, der giver et åbent CV med hvilke erfaringer, den enkelte har. Det bliver en database med stor gennemsigtighed, hvor det kan være nemmere og hurtigere for virksomhederne at finde dem, de gerne vil have,« siger Anne-Mette Ravn, der påpeger, at finanskrisen også har gjort mange arbejdsgivere endnu mere bevidste om, hvem de gerne vil have.

»De medarbejdere, der kan gøre en forskel for virksomhedens kerneforretning, er måske allerede i job og søger derfor ikke aktivt efter job. Til gengæld vil de muligvis skifte job, hvis de bliver prikket til,« siger Anne-Mette Ravn.

Smartere flasker

I undersøgelsen fra Hartmanns kan man se, at det i høj grad er mændene, der bliver forsøgt headhuntet via LinkdedIn. Seks ud af ti mænd har prøvet at få en henvendelse via vedkommendes profil. Det samme er kun tilfældet for 43 pprocent af kvinderne.

Herudover er det primært de unge mellem 35 og 44 år samt cheferne, som virksomhederne har været på jagt efter med brug af LinkedIn.

Hos både DJØF, Ingeniørforeningen IDA og Dansk Magisterforening er det medie kommet højt på dagsordenen. De tre organisationer kører kurser med fulde huse om LinkedIn, og brugen af det vokser. De tre fore-ninger kalder LinkedIn for gammel vin på en hel del smartere flasker.

Chefkonsulent hos DJØF Lykke Fehmerling kan sagtens genkende det billede, at mange arbejdsgivere bruger netværket til at skaffe flere gode ansøgninger til en bestemt stilling. For selv om man bliver forsøgt headhuntet, er det ikke sikkert, at man får jobbet.

Hun påpeger, at hvis man skal sige noget negativt om udviklingen, er det, at der stadig er så stor søgning til kurserne. Det vidner om, at mange lønmodtagere stadig er i tvivl om, hvordan mediet skal bruges. Rigtigt mange har en profil, men uden at gøre noget ved den.

Mere bevidste

»LinkedIn er ekstremt smart inden for rekruttering, men i bund og grund er mediet meget udansk. Der skal laves en titel på ens profil. Det handler om at have et kommercielt blik på sig selv, og det er meget amerikansk. Derfor er der nok mange, der stadig er usikre på det,« siger Lykke Fehmerling.

Hos IDA oplever man, at mange først bruger LinkedIn aktivt, når de rent faktisk går i gang med at søge nyt job.

»Det er meget menneskeligt, men ikke nødvendigvis det rigtige. Det handler om, at folk skal være mere bevidste om, hvad de vil med deres profil, og hvor de vil hen,« siger karriererådgiver hos IDA, Jeanette Svendsen.

06BUSNova-100.jpg

»Hvis man eksempelvis gerne vil være projektleder, kan man bruge LinkedIn som research-værktøj til at finde ud af, hvad der karakteriserer dem, som har den titel inden for forskellige brancher,« siger Jeanette Svendsen.

Både Jeanette Svendsen og Lykke Fehmerling understreger, at den enkelte lønmodtager skal være meget opmærksom, hvis vedkommende bruger LinkedIn til aktivt at søge nyt job. For man kan være i netværk med sin chef, som måske læser med.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere