Del : SMS
Berlingske Business

Derfor kommer kvinder ikke til tops

pix-kvinder-biz

Der findes mange forklaringer på, at mænd indtager langt de fleste topposter i erhvervslivet herhjemme. Forsker peger på fem forskellige diskurser om kvinder og ledelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens speltmødre og karrierekvinder livligt debatterer livets sande værdier og kvinderoller, har en dansk forsker identiceret, hvilke forskellige forklaringer, der i samfundet er på, at kvinder ikke oftere bliver ledere og bestyrelsesmedlemmer.

Herhjemme findes der fem forskellige årsager. Ikke videnskabelige forklaringer og endegyldige sandheder, men historier, argumenter og årsagssammenhænge, som vi i samfundet bruger til at beskrive, hvorfor det nu engang er sådan, at flest mænd stryger til tops, mens kvinder halter bagefter.

Pix-Betina Wolfgang Rennison

De såkaldte diskurser, som karakteriserer måden, hvorpå vi taler om kvinder og ledelse, har Betina Wolfgang Rennison, ph.d. og lektor på CBS, Center for Virksomhedsudvikling & Ledelse, identificeret og beskrevet i den nye bog »Knæk kønnets koder«.

»Alle er jo tilsyneladende enige om, at det er et problem, at vi har en bundplacering på internationalt plan, når det gælder bestyrelses- og lederposter. Men vi er ikke enige om, hvad problemet er. Vi tror, vi taler om det på samme måde, men vi taler om det på vidt forskellige måder,« fortæller Betina W. Rennison.

Koder for køn og karriere

Sprog er ikke uskyldigt, påpeger hun. Måden, hvorpå vi taler om kønnet, er med til at bestemme det, hun kalder kønnets forfremmelsesmuligheder.

Derfor undersøgte hun, hvordan vi i samfundet - i mediebilledet, blogs, konsulentrapporter og videnskabelige kilder - taler om kvinder i ledelse.

pix-håndbogtilkvinder

Fem forskellige diskurser, eller koder, har forskeren her identificeret, som hver især beskriver, hvorfor ikke flere kvinder bliver ledere, og hvad der derfor også skal til for at løse problemet. For eksempel lyder en kode groft sagt, at kvinder dybest set ikke hører til på lederposter, men i hjemmet. En anden kode lyder, at kvinderne selv har ansvaret for, at de ikke får lederposter, fordi de sælger sig selv for dårligt.

Orkestrering af diskurserne

Det afgørende er, at vi er bevidste om, at vi taler forskelligt om emnet, mener Betina W. Rennison og lader diskurserne og deres indbyggede løsningsmodeller leve side om side.

»Vi må vide, hvilken kode vi selv og vores modpart bruger, i stedet for selv at insistere på at have ret. Det giver mangfoldighedsarbejdet med at få flere kvinder i ledelse de bedste betingelser,« siger forskeren.

For den enkelte virksomhed betyder det også, at den kan overveje, hvilken kode - eller sammensætning af koder - der passer bedst til den, når den ansætter.

»Vi skal lære at orkestrere de forskellige stemmer i debatten,« siger hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen