Del : SMS
Berlingske Business

Derfor hader medarbejdere de åbne kontorlandskaber

storkontorer
Støj og forstyrrende kolleger er de to værste gener ved åbne kontorlandskaber, der langtfra altid fungerer efter hensigten. Derudover er der også problemer med både indeklimaet og temperaturen i kontorerne. Foto:

Der er for meget larm og for mange afbrydelser, når man arbejder i et åbent kontorlandskab, viser ny undersøgelse. Storrumskontorer kan godt komme til at fungere, mener forsker og DJØF, men der skal virkelig arbejdes hårdt på det.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er som at sidde på en banegård med larm fra alle sider. Støj og forstyrrende kolleger er de to værste gener ved åbne kontorlandskaber, der langtfra altid fungerer efter hensigten. Kontorerne er direkte hæmmende for produktiviteten på arbejdspladsen.

Sådan lyder udsagnene fra en række medarbejdere, som selv sidder i åbne kontorlandskaber til daglig.

Det viser en undersøgelse, som producenten af blandt andet headset, Jabra, har lavet sammen med analyseinstituttet Lindberg International.

17BUSstorrumskontor-141013.jpg

I alt 2.449 personer fra det meste af verden medvirker i undersøgelse. Heraf er der 250 danske, som er udtaget, så de er et repræsentativt udsnit af vidensarbejdere herhjemme. Resultaterne af analysen viser, at der er 17 forskellige ting, som irriterer medarbejderne ved storrumskontorerne.

De største gener er støj, kollegers afbrydelser og manglen på privatliv. Derudover er der også problemer med både indeklimaet og temperaturen i kontorerne.

Næsten halvdelen af dem, som sidder i et åbnet kontorlandskab, mener, at det er hæmmende for deres produktivitet.

Professor i arbejdslivsforskning på Roskilde Universitet Helge Hvid er ikke overrasket over resultaterne.

Han mener, at de åbne kontorlandskaber på mange måder er kommet for at blive, men at virksomhederne ikke arbejder nok med indretningen af dem.

»Der er mit indtryk, at man i for høj grad indretter kontorerne efter samme koncept. Og medarbejderne og ledelsen bruger for få kræfter på at få diskuteret, hvad det er, virksomheden laver, og hvilke arbejdsgange der er optimale i forhold til det. Men også i hvilket omfang man arbejder sammen, og hvor meget man sidder med egne sager,« siger Helge Hvid, der fremhæver, at et af formålene med de åbne kontorer er vidensdeling mellem medarbejderne, men hvis der er for meget støj, kan effekten være den stik modsatte.

Det bedste råd

Arbejdslivspolitisk chef hos DJØF Edith Jakobsen er enig.

»De positive sider ved storrumskontorer kan være, hvis man er sat sammen med nogen, hvor der er et fagligt fællesskab. Der skal bare være en konsensus for, hvornår man kan forstyrre hinanden. Og der skal være mulighed for at gå et andet sted hen eller arbejde hjemme,« siger Edith Jakobsen, der ser flere muligheder for at få storrumskontorerne til at fungere. Men det kræver hårdt arbejde fra virksomhedernes side.

»Man skal have blik for, at man i løbet af en arbejdsdag typisk laver flere forskellige slags opgaver, og at ikke alle egner sig til et stort kontorlokale. Desuden er der også stor forskel på, hvad de enkelte medarbejdere trives med, og hvad de forstyrres af. Derfor er det vigtigt med løbende fokus på, om kontorerne virker efter hensigten. Man skal kunne tale om det, hvis der er noget, som ikke virker efter hensigten,« siger Edith Jakobsen, som også fremhæver, at undersøgelser viser, at hvis man sidder mange sammen, stiger risikoen for sygedage.

»Mit bedste råd til arbejdsgiverne er, at de har en klar interesse i at inddrage sam­arbejdsorganerne i virksomheden i forhold til, hvordan man bedst muligt indretter kontorerne. Der er også forskel på, om det er fire mennesker, som sidder sammen, eller om det er 20,« siger Edith Jakobsen.

Artiklen fortsætter under billedet
Storrumskontor
Der findes ingen præcise tal for, hvor mange danskere som til dagligt sidder i et åbent kontorlandskab. Hos DJØF har man konstateret, at andelen er stigende. Foto : Linda Kastrup

Arbejder med hvid støj

Der findes ingen præcise tal for, hvor mange danskere som til dagligt sidder i et åbent kontorlandskab. Hos DJØF har man konstateret, at andelen er stigende. Edith Jakobsen fremhæver, at spørgsmålet om indeklimaet ligeledes er uhyre vigtigt.

Topdanmark var en af de første virksomheder herhjemme, som begyndte med storrumskontorer. Det skete for 40 år siden. I dag er der 983 arbejdspladser i kontorerne, og på en normal arbejdsdag er der omkring 700 medarbejdere til stede.

Nykredit i fremgang skal spare en kvart milliard om året

Forvaltningschef hos Topdanmark Martin Arildslund fremhæver, at virksomheden har foretaget en bred vifte af tiltag for at få lokalerne til at fungere. Der er gulvtæpper på hele kontorarealet, så der er mindre støj fra trin, og der er skillevægge mellem afdelingerne og ud til gangarealerne. Samtidig er der en del små mødelokaler og arbejdsrum, som ligger tæt på den enkeltes plads, så de er nemme at komme til.

Som noget meget vigtigt arbejder Topdanmark desuden med begrebet hvid støj.

»Det er en højttaler i loftet, som hele tiden udsender støj, men i samme frekvens, som man taler. Man kan godt høre, at ens kolleger taler, men ikke hvad de taler om. Det har en kæmpeeffekt, fordi det er med til at lægge en dæmper på, hvor højt man taler. Det er et system, der er bygget til storrumskontorer og er meget gængs i USA, men herhjemme bliver det ikke brugt ret meget ud over hos os,« siger Martin Arildslund.

aaa

Vigtigt at vise hensyn

»Derudover er det vigtigt, at medarbejderne er opmærksomme på, at de sidder i et storrumskontor, så de viser hensyn til hinanden. Hos os opleves der mere støj på de mindre kontorer end på de store. Når man er i et stort kontor, er der en masse kolleger, som man ikke kender, og man er mere bevidst om ikke at genere andre,« siger Marin Arildslund, der fremhæver, at Topdanmark har en række regler for den enkeltes adfærd, men de bliver udarbejdet lokalt.

»Vi har ikke nogen overordnede adfærdsregler, vi trækker ned over folk. Nogle steder har de ingen regler ud over sund fornuft. Andre steder har de nogle regler, men de er udarbejdet i den enkelte afdeling, så med­arbejderne selv kan være med til at præge dem. Medarbejderne skal kunne se, at levereglerne er til deres fordel i stedet for at være en ulempe,« siger Martin Arildslund.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere