Del : SMS
Berlingske Business

Derfor får du ikke svar på din jobansøgning

pix-jobsøgning
Det er ikke altid til at vide, hvorfor der ikke kommer svar på ens indsendte jobansøgning. Foto:

Du undrer dig sikkert, og svaret er måske ikke lige det, du havde forventet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når mailen er sendt af sted med ansøgningen og CVet, er der ikke andet for end at vente tålmodigt og krydse fingre for, at den mail, der kommer retur, er positiv. Det er dog langt fra alle, der overhovedet kan gøre sig forhåbninger om et svar – positivt som negativt.

Det kan være frustrerende ikke at få en mail retur, hvis du sidder i en i forvejen presset jobsøgningssituation. Er det virksomheden, der er dårlig til at vende tilbage? Eller var det din ansøgning, der ikke var god nok?

Det er ikke nemt at være arbejdsløs, og den stigende ledighed gør det ikke mere beroligende pludselig at stå uden job. For så er der langt flere ansøgere, der er i samme båd som dig selv, og du er bare én ud af 500 i stakken på skrivebordet. Derfor er det endnu mere vanskeligt, hvis det ikke er til at regne ud, hvorfor du ikke får svar på dine ansøgninger.

Meghan M. Biro fra Business Insider har lavet en liste med fem årsager til, at du ikke får svar på din jobansøgning fra virksomheden.

Derfor får du ikke svar:

1. Du er ikke kvalificeret nok. Hvis du søger et arbejde, der kræver flere års erfaring inden for branchen, og du netop er blevet færdig på uddannelsen med et studiejob ved siden af, så er chancen for, at du bliver taget ind som en af kandidaterne, ikke særlig stor. Jobopslag er ofte meget specifikke, og der bliver ikke gået på kompromis med krav til erfaring og uddannelse. De prøver på at finde den bedste kandidat og samtidig sortere ud i ansøgningerne. Derfor: lad være med at søge jobs, som du ikke er kvalificeret til. Så undgår du skuffelsens grimme ansigt.

2. Du har ikke brugt samme keywords som på opslaget. Det er væsentligt, at du læser opslaget grundigt igennem. Firmaet har ofte strøet om sig med særlige udtryk og andre keywords i opslaget, der beskriver de kvalifikationer, de søger hos den nyansatte. Forsøg at bruge selvsamme ord og vendinger. Og følg også virksomhedens måde at liste f.eks. kendskab til programmer op på. Hvis de skriver dem i en bestem rækkefølge, så følg den.

3. Dit CV er for svært at overskue. Lad være med at sæt dit CV specielt eller spændende op. Det gør dig ikke mere attraktiv for den, der læser det. Hold dig til et helt enkelt format og gør det konsekvent hele dokumentet igennem.

4. Dit CV stemmer ikke overens med dine online profiler. Linkedln, Dice og andre sider kan være rigtig gode redskaber, når du søger job. Sørg derfor for, at de alle er ens, når det kommer til tidligere jobs, årstal, arbejdsgivere- og beskrivelser. Og husk altid at fortælle sandheden.

5. Virksomheden fik 500 ansøgninger, og din kom ind som nummer 499. Det er et arbejde i sig selv at søge arbejde. Sæt tid af til det og sørg for at tjekke op på nye opslag tidligt på dagen. Det gør en forskel at være hurtigt ude med ansøgningen. Hold dig opdateret og sørg for at ringe ind, så du er sikker på, at stillingen stadig er den samme – og at du stadig er med i kampen om at besætte den.

Det er uden tvivl hårdt arbejde at søge job. Hvis du er heldig, så får du svar på flere af dine ansøgninger og hvis ikke, så husk på, at du er langt fra den eneste, der står skuffet tilbage. Tag det ikke personligt: Det er bare business og et udtryk for tidens tendenser.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere