Del : SMS
Berlingske Business

»Danske topledere er for uambitiøse«

jesper_elling_business
Overskrift
Ledelsesekspert Jesper Elling omkring, hvorfor danske topledere ikke er ambitiøse nok. Foto:
 
 

Danske topledere skal rykke ud af deres comfort zone og sætte ambitionerne højt. Ellers har det fatale konsekvenser for deres virksomheder, mener ledelsesrådgiver Jesper Elling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder lider dramatisk under dårligt lederskab, mener ledelsesrådgiver Jesper Elling. Han giver en opsang og en opfordring til de danske topledere i forbindelse med konferencen »Sådan løfter du ledergruppen fra OK til breakthrough«:

»Den typiske danske topleder er desværre ofte uambitiøs og holder sig i sin comfort zone. Mange danske topledere har været nogle tudekikse under finanskrisen. De har ikke forstået, at de er forskellen, som gør forskellen,« siger Jesper Elling i hovedsædet for konsulentvirksomheden Quantum Leap Consulting i Snekkersten. Jesper Elling stiftede Quantum Leap Consulting sidste år med ambitionen om at styrke topchefers ledelsesstil:

»Den første trosbekendelse, jeg prædiker for erhvervsledere, er, at alt står og falder med ledelsen. Det er ikke konkurrerende virksomheder eller finanskrisen, som hindrer virksomheden i at opnå bedre resultater,« siger Jesper Elling og fortsætter: »Virkeligheden plus eller minus ledelse er lig de resultater, der bliver skabt.«

Jesper Elling har gennem 17 år rådgivet topledere i så forskellige virksomheder som Deloitte, Carlsberg, Nordea, TDC, Telia, Nycomed og Coloplast. Han fremhæver Nordea og Danske Bank som to eksempler på, hvordan god og dårlig ledelse førte de to banker gennem finanskrisen på forskellig vis på trods af samme udgangspunkt:

»Nordeas topchef Christian Clausen fik et gennembrud, da han satte sig for, at Nordea skulle være Nordens største og mest profitable forretning. Derfor kom Nordea langt stærkere ud af finanskrisen end Danske Bank med Peter Straarup ved roret,« mener Jesper Elling.

Ambitiøse mål

Det handler om at sætte sig ambitiøse mål for sin virksomhed og gå fra at have svar på alt til kun at stille spørgsmål, hævder Jesper Elling:

»Det første spørgsmål lederen skal stille sig selv: Tør jeg lede mig selv og flytte mig selv ud af min comfort zone? Dernæst handler det om, hvordan jeg skal lede min ledergruppe, så de løfter sig markant og skaber de ønskede resultater,« siger han og fremhæver medicinalvirksomheden Coloplast som et godt eksempel på »gennembrudsledelse«:

»I 2003 havde Coloplast en overskudsgrad på 17 procent. I 2009 faldt den til 11 procent. Ledelsen forklarede de dårlige resultater med diverse undskyldninger. Men den nye CEO, Lars Rasmussen, hævede den fra 11 til 23, og i deres sidste kvartalsregnskab er tallet vist 29 procent«.

Jesper Elling fortæller, at en god topleder forstår at være både en »ambitiøs virksomhedsleder og en varm, inviterende menneskeleder«. Dette har stor betydning for medarbejderne og deres beslutninger:

»Den gennemsnitlige medarbejder tager cirka 100 beslutninger om dagen. Det vil sige, at 1.000 medarbejdere tager cirka 20 mio. beslutninger om året. Hvis ikke man er en optimal leder, kan de mange beslutninger blive til dårlige beslutninger.«

Jesper Elling mener, at de danske ledere skal være meget mere barske og gå efter det fulde potentiale i virksomheden, for så vil medarbejderne følge lederen og arbejde hårdt for en bedre omsætning, eksemplerne er heldigvis mange.

»De danske virksomheder har mindst lige så meget potentiale som de udenlandske virksomheder,« siger Jesper Elling, som arbejder med virksomheder i både Holland, Belgien og Schweiz:

Men Jesper Elling holder sig dog ofte fra offentlige virksomheder: »I det offenlige er der ikke nogen helte, i det offentlige er der kun skurke eller anonyme, og det egentlige incitament for gennembrudsledelse mangler«, siger Jesper Elling og afslutter: »Potentialet i de danske virksomheder er enormt. Hvis virksomhederne bliver ledet ordentligt, bliver deres potentiale bragt til live.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere