Del : SMS

Danske topcheflønninger på europæisk niveau

direktører sko
Foto:

Det er en myte, at de danske topchefer får mindre i løn end deres udenlandske kollegaer, men lønstrukturen er anderledes.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er professor Ken Bechmann fra Institut for Finansiering ved CBS i København, der skyder en pind igennem den udbredte myte, som antageligt har været med til at sikre de danske topchefer pæne lønstigninger gennem hele finanskrisen.

Det fremgår af et tema om toplederløn i Nyhedsbrev for Bestyrelser.

Analysen viser at danske topchefer har et samlet årshonorar på omkring 0,9 mio. euro mod gennemsnittet i kontinental Europa på 1,2 mio. euro.

Mindre grad af performanceaflønninger herhjemme


Men det skal ses i lyset af at den faste årsløn udgør 71 pct. af det samlede årshonorar for danske topchefer, mens gennemsnittet i resten af kontinental Europa er 55 pct. Her udmærker USA sig med et gennemsnit på blot 29 pct. Den højere løn i udlandet kan således ses som en risikopræmie for en mere risikofuld aflønning af topcheferne.

Det hensigtsmæssige må være at skabe en langsigtet incitamentsstruktur, og her afviger mange danske virksomheder markant fra international best practice.

Prøv to numre gratis af Nyhedsbrev for Bestyrelser



INFOshop: Se profilen for den nye CEO

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere