Del : SMS
Berlingske Business

Danske ledere lider af berøringsangst over for ulykkelige medarbejdere

Rønnau
Jo mere dialog lederen har med sine medarbejdere, desto mere hæves trivslen på arbejdspladsen, forklarer HR-direktør Dorthe Rønnau fra ISS, som arbejder målrettet på at sikre, at koncernens ledere ikke har berøringsangst over for medarbejdernes eventuelle problemer. Foto: Simon Læssøe Foto:

Mange danske ledere ved ikke, hvordan de skal gribe det an, når medarbejderne ikke trives på jobbet. En kulturændring er nødvendig, mener flere eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mavepine, hovedpine, tristhed og en irritabel tone kan forekomme, hvis en medarbejder ikke trives. Det kan sågar være, at frokosten bliver indtaget alene, og at medarbejderen bliver mere indadvendt end hidtil.

Dette er blot nogle af de mange tegn, der kan være på, at en medarbejder ikke har det godt på jobbet. Faktisk kan 60 pct. af de danske ledere godt se, når de ansatte ikke trives.

Men 70 pct. af lederne har ikke kompetencerne til at håndtere medarbejdernes mistrivsel på en ordentlig måde, viser en ny undersøgelse.

»Den danske ledelseskultur lider af berøringsangst,« siger Peter Straadt, som er partner i en af Skandinaviens største HR-virksomheder, AS3, som står bag den nye undersøgelse, og konkluderer:

»Når noget er ubehageligt, håber mange danske ledere, at det går over af sig selv. De føler sig utrygge ved at tackle problemet – måske fordi de er bange for, at medarbejderen bryder sammen.«

q

Første skridt mod en bedre hverdag er, at lederen ikke ignorerer problemet. Mand dig op, se din medarbejder i øjnene og søg i fællesskab med medarbejderen en løsning, der kan give arbejdsglæden tilbage, må opråbet lyde.

»Mistrivsel på jobbet skal tages alvorligt, og det skal på dagsordenen i virksomhederne, så det ikke længere er et tabu at sige til sin chef, at man ikke trives,« forklarer Peter Straadt og uddyber:

»Chefen skal tage sig tid til at sætte sig ned og drikke en kop kaffe med medarbejderen, hvis vedkommende ikke har det godt.«

Volunteer teacher sitting with preschool kids in a classroom

Det er en nødvendighed at sætte fokus på det gode arbejdsmiljø, for i fremtiden vil endnu flere blive stressede. 78 pct. af de adspurgte ledere forventer, at hverdagen bliver mere stresset inden for de næste to år.

»Stress bliver den største udfordring i fremtiden. Derfor er der brug for en kulturændring hos lederne. De bliver nødt til at fokusere mere på forebyggelse,« siger Peter Straadt og tilføjer:

»Det er enormt vigtigt, at vi forebygger den her hovedpine i stedet for bare at spise hovedpinepiller.«

Hvis folk ikke ved, hvad der forventes af dem, trives de ikke i en virksomhed. Derfor er det ifølge forfatter, foredragsholder og ekspert i ledelse Jesper Koch meget vigtigt, at lederen i en virksomhed sætter nogle klare rammer for, hvad medarbejderens arbejdsopgaver skal være.

»Lederen skal begynde med at skabe rammerne for, at medarbejderne ikke mistrives i første omgang. Det gør vedkommende ved klart at definere, hvad medarbejdernes rolle i virksomheden skal være. Hvis det for en medarbejder er uklart, hvad hans opgaver er, kan han hurtigt komme til at mistrives,« siger Jesper Koch.

Og ifølge ledelseseksperten er det langtfra alle ledere, der er rustet til at tage den opgave på sig. For selv om en leder måske er en enormt dygtig fagmedarbejder, betyder det ikke, at vedkommende også har de rette kompetencer til at sætte sig ned med sin medarbejder og høre, hvordan det går med familien derhjemme, eller om hverdagen er lidt for stresset.

»Mange ledere får en ledende stilling, fordi de er specialister på et specielt område, og så bliver de ledere efterfølgende. Måske har de været rigtigt dygtige til for eksempel at programmere, men det betyder slet ikke, at de også er gode til at håndtere, hvis en medarbejder går ned med stress, bliver ramt af sygdom eller på anden måde ikke trives,« siger Jesper Koch.

»For mange ledere bliver de bløde arbejdsopgaver derfor de hårde.«

Jesper Koch har i sin karriere mødt en masse danske ledere, og ligesom undersøgelsen fra AS3 viser, fortæller han, at mange af dem har et problem. De ved simpelthen ikke, hvordan de skal tackle mistrivsel på arbejdspladsen.

»Pludselig kommer der en masse arbejdsopgaver, som lederne ikke ved, hvordan de skal håndtere. Og som de er utrygge ved. Hvad nu hvis der er en medarbejder, der sidder og græder? Det har ikke været lederens ansvar før, så det er ikke sikkert, at lederne kan løfte opgaven, fordi det er et fremmed felt for dem,« siger Jesper Koch.

Og hvis det først er gået galt for en leder, og en medarbejder bliver stresset eller mistrives, mener Jesper Koch på samme måde som Peter Straadt, at vejen frem er at sætte sig ned med sin medarbejder, drikke en kop kaffe og tage en snak om, hvad der egentlig er i vejen.

»Det bedste er at snakke med sin medarbejder, finde ud af hvad der er galt og så prøve at hjælpe vedkommende bedst muligt. Hvis man ikke er i stand til at hjælpe, må man sørge for, at han eller hun bliver sendt videre en person, som har de rette værktøjer til at gøre det,« siger han.

Her er det perfekte pitch 3: Peter Mühlmann thumb

Når personen, der mistrives, er blevet sygemeldt eller har indrømmet over for sin leder, at det ikke går godt på arbejdet, er næste skridt ifølge Jesper Koch, at lederen sørger for, at det ikke bliver tabu på arbejdspladsen, at der er en, som ikke har det godt.

»Det er ikke særlig sjovt, at der er nogen, der har en sygdom. Det er der mange, som udskyder, forsøger at styre udenom eller at fralægge sig ansvaret for, men det er bestemt ikke den rette vej frem. Det er ikke noget, der skal skjules for resten af medarbejderne,« siger han.

»Det er enormt vigtigt, at lederen tager ansvar for sine medarbejderes trivsel. Det gør arbejdsmiljøet bedre, og så sparer virksomheden i øvrigt også en masse penge,« lyder det fra Jesper Koch.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere