Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Danske elitestuderende besejret i kæmpe innovationskonkurrence

Til Scanpix
Vinderen af CBS Case Competition MacGill bliver udåbt på CBS. Flemming Besenbacher inviterer vinderne til at komme igen næste år. 3. Marts 2017. Foto:

Denne uge har CBS Case Competition fundet sted. 12 hold bestående af elitestuderende fra universiteter verden over har kæmpet om at skabe løsninger for bæredygtighed i vandområder for Grundfos. Og vinderen blev canadiske Mcgill University.

I et virvar af en netværksfest har ambitiøse og håbefulde unge mænd og kvinder med jakkesæt blandet sig med topchefer fra Grundfos, Google og Deloitte i håbet om at lære og få noget ud af hinanden på CBS Case Competition i København.

12 internationale hold af fire elitestuderende - et af dem fra CBS -  har siden onsdag søvnløst prøvet at at finde ud af, hvordan Grundfos i fremtiden bliver mere bæredygtige i vandområder. Internationalt og nationalt, med øje for digitalisering, nyskabelse og rent vand til masserne.

Klokken 17.15 blev vinderen af CBS Case Competition 2017 så kåret. Det blev Mcgill University fra Canada, der løb med sejren. De 12 hold var tidligere på dagen skåret ned til tre, og det danske var ikke blandt finalisterne.



Koncernchef for Grundfos, Mads Nipper, mener, at erfarne medarbejdere kan lære meget af uerfarne studerende, når det kommer til digitalisering og bæredygtighed, som det var tilfældet med årets case.

»De har ikke erfaring, og det betyder to ting; De er ikke bundet af, hvad der kan og ikke kan lade sig gøre, og det betyder, vi får nogle mere friske, provokerende og vidtgående forslag, end vi ville få fra dem, der kender virksomheden indefra. Det andet er, at deres alder på mange dimensioner arbejder for dem. Eksempelvis er to væsentlige elementer i casen bæredygtighed og digitalisering. Og en 24-årig har formentlig større forståelse for, hvad henholdsvis bæredygtighed og digitalisering betyder, end en på 50 som jeg selv,« siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Artiklen fortsætter under billedet
Til Scanpix
CBS Case Competition på CBS 3. Marts 2017. Foto : Jens Astrup


Snap-stifterne på børsen i New York

Det danske holds fire deltagere er Anders Brandt Bangsgaard (23), Mette Krogsgaard Schrøder (22), Rasmus Koch Giese (21), og Gustav Håkonsson (22). De studerer alle deres bachelor på CBS, og de seneste to dage har de kæmpet nonstop uden meget søvn for at løse den samme opgave som de 11 andre hold. Da Berlingske Business taler med dem, er det endnu ikke offentliggjort, hvilke tre hold der går videre til den endelige finale.

Der var ingen tvivl hos dem før finalen. Det har været hårdt og sjovt -  men de ville vinde. De er konkurrencemennesker, og de sidste to dage har været stressende og udfordrende, fortæller gruppen. De kendte ikke hinanden, før de for to måneder siden blev udvalgt som de fire, der skulle repræsentere CBS i konkurrencen. De fastslår også, at den mængde læring og erfaring, de har fået gennem de sidste måneder, hvor de hver uge har løst en case på 24 timer, har været uvurderlig. Men det er også vigtigt at få en fod indenfor.

»Jeg er ikke bleg for at indrømme, at det her er en god chance for at lære nogle mennesker at kende,« siger Gustav Håkonsson.

Planning work

Mads Nipper er heller ikke bleg for at indrømme, at CBS Case Competition er en god chance for at rekruttere nye ansatte. Til spørgsmålet om, hvorvidt det er realistisk at Grundfos ansætter nogle af de studerende, siger han:

»Ja, hvorfor ikke?« og siger desuden:

»Det er utrolig vigtigt at kende nogen. Det, at de kan forholde sig til Grundfos, og at vi kan sige, »her er nogle mennesker, der har leveret et knaldgodt stykke arbejde,« dem vil vi gerne beholde kontakten til.«

Men Grundfos har også en anden fordel af konkurrencen. De unge studerende har en masse ideer, som virksomheden kan gøre gavn af.

CBC Paneldebat

 

»Det er jo ikke patenterede ideer. Vi investerer tid og penge i engagementet. Og hvis det ikke lykkes for os at rekruttere nogle af vinderne, så kan vi jo godt snuppe ideer. Men vi kan få ideer alle mulige steder i verden, så det mener jeg ikke er unfair,« siger Mads Nipper.

Sideløbende med den internationale konkurrence har en såkaldt open-konkurrence fundet sted. Her var over 1.000 deltagere fra 20 nationer. Vinderen gik hjem med en præmiesum på 30.000 kroner.

CBS Case Competition er arrangeret af de studerende selv.  Konkurrencen har kørt siden 2002.

 

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen