Del : SMS

Danske chefer fejler i udlandet

Danske chefer fejler i udlandet - 1
Foto:

Herhjemme opleves danske ledere som demokratiske og uddelegerende. Men i udlandet slår den strategi ofte fejl, viser et studie i ledelsesstil fra Handelshøjskolen ved Aarhus Universitet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danske ledere fremhæves ofte som pragteksempler på dygtige, moderne ledere, som forstår at involvere, anerkende og respektere demokratiet.

Men ofte krakelerer glansbilledet, når danske chefer tager til udlandet. Lederne er nemlig kendt for at være nogle voldsomt autoritære størrelser i lande som England, Kina og Saudi-Arabien.

Danskerne mister simpelthen den demokratiske ånd, når de kommer til lande, hvor ansatte almindeligvis ikke er vant til selv at tage ansvar.

»Eksempelvis kunne vi i vores studie se, hvordan danske ledere blev kaldt ’German Danes’ i England. Det gjorde de, fordi de kunne finde på at råbe ad medarbejderne og udstikke meget direkte ordrer, fortæller den ene af ophavsmændene bag undersøgelsen,« lektor og Ph. D. Jakob Lauring, til magasinet Ledelse i udvikling.

Effektiviteten falder
I udlandet bliver de danske ledere bliver endda oplevet som langt mere autoritære, end de udenlandske. Problemet er simpelthen, at når de danske ledere ikke kan trænge igennem med deres hjemmevante, demokratiske facon, overkompenserer de ved at blive virkelig hårde i filten.

Danskernes skarpe ledelsesstil skaber problemer på arbejdspladserne. Der opstår spændinger mellem ledelse og medarbejdere, ligesom effektiviteten daler. Omvendt findes de bedste økonomiske resultater netop der, hvor lederen formår at kombinere den demokratiske og den lokale ledelsesstil.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere