Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Dansk mad-app brager frem i hele verden

Podcast_StianOlesen
Podcast-vært Ane Cortzen sammen med Stian Olesen, CEO i Too Good To Go. Foto:

På under et år er »Too Good to Go« lanceret i otte lande, fordi de to unge stiftere tænkte både lokalt og globalt fra begyndelsen. Og med tre stjerne-investorer om bord er der flere lande på vej. At gå internationalt kræver, at der er styr på koncept, processer og IT, siger Stian Olesen i afsnit 9 af podcasten »Succes Kriteriet«.

Artiklen fortsætter under annoncen

For bare lidt over et år siden sad Stian Olesen med sin kammerat Thomas Bjørn Momsen på en buffetrestaurant i København. Det var tæt ved lukketid, og de undrede sig over, havde der ville ske med al den mad, der var tilbage. Svaret fra personalet var, at de ville smide det ud; og sådan opstod idéen til Too Good To Go – et site og en app, hvor man billigt kan købe madvarer, der er til overs hos restaurationer og madbutikker, hvis man henter det lige inden lukketid.

Idéen opstod ud fra en ideologisk tanke om at gøre noget bedre for verden, og Stian Olesen selv kalder det »meget filantropisk«.

Men det er også blevet big business - og at tænke stort og internationalt fra begyndelsen er emnet for 9. afsnit af podcasten »Succes Kriteriet« med Ane Cortzen.

Too Good To Go blev lanceret som website for et års tid siden, app’en kom til i januar 2016. I løbet af bare et år har de fået knap 800.000 registrerede bruger og omsat for 10 millioner kroner.

Stian Olesen ser netop styrken i Too Good To Go i, at produktet både gavner verden, gør noget godt for kunden og for miljøet, og samtidigt er det noget, de kan tjene penge på. Planerne for at indtage flere lande er lagt, og penge er der også til det med det nylige kapitalindskud fra tre markante investorer: Preben Damgaard, Mette Lykke og Birgit Aaby.

MateBike_podcast

Fra dag ét har det været tanken, at Too Good To Go til udlandet. Navnet skulle være internationalt, og alt skulle programmeres til, at det kunne komme til udlandet. De gode råd fandt de i Jesper Buchs iværksætterbibel - og ellers kastede de sig bare ud i tingene. I dag er tjenesten oppe at køre i Danmark, Norge, Tyskland, Schweiz, England, Østrig, New York og Frankrig. Planen er, at de skal være i hele verden.

For at gøre det nemmere at ekspandere anbefaler Stian Olesen, at man skriver alle processerne ned, så man kan genbruge dem i andre lande. En af de ting, der har overrasket undervejs, er, at der er kæmpe kulturforskelle fra Danmark til andre markeder. For eksempel er kommunikationen helt anderledes i Tysklands, og samtidigt er der mange, der ikke bruger kreditkort.

Succeskriteriet_AndreaRudolph

Derfor har Too Good to go-holdet også skullet forholde sig til, at betalingsplatformene er anderledes rundt omkring i verden, ligesom de har måtte erfare, at restauranterne i England først lukker efter midnat, og derfor måtte konceptet tilrettelægges det i England.

En anden af de ting, Stian Olesen og hans partnere også har lært undervejs, er, at det er meget nemmere at opbygge en forretning, når du både er global og lokal. Derfor har de gjort en dyd ud af at finde lokale i de forskellige lande, der er blevet trænet op i konceptet. Det skaber troværdighed: Eksempelvis er der ingen jantelov i USA, og der er det godt at have store armbevægelser.

Halifax_podcast

Tre af de bedste råd fra Stian Olesen:

• For at gøre det nemmere at ekspandere, så skrive alle processer ned, så man kan genbruge dem i andre lande.
• Det tager lige så lang tid at planlægge, som det gør at eksekvere. Man lærer tingene undervejs, så kast dig ud i det hurtigst muligt.
• Det tager mere end to dage at lave en hjemmeside, og selv om Too Good To Go var optimistiske i starten og ville det hele selv, anbefaler Stian, at man får professionel hjælp: En maler maler også din lejlighed bedre, end du selv kan.

Thomas Madsen-Mygdal er ugens business angel i »Succes Kriteriet«, og han tænker netop globalt. Efter 20 år som tech-iværksætter og -investor leder han efter ting, der virkelig kan gøre en global forskel og flytte noget i verden. Det kræver, at folkene bag også selv kan flytte sig fagligt og som personer. Hvis det kun skulle handle om penge, skulle man hellere arbejde i en bank.

Han lægger vægt på det faglige miljø og økosystem omkring en startup: Det er ikke nogen badeferie at være iværksætter, og man har brug for de rigtige kompetencer i netværket. Derfor kan han sagtens finde på at sende håbefulde iværksættere videre til andre, som ved mere om netop det felt.

Podcast1_AndersLaustsen

Til slut er der i »Det lukkede rum« gode råd til iværksættere fra Nordeas eksperter - denne gang teamleder for erhvervsinitiativer Tom Carsten Jørgensen. Han fortæller i afsnit 9 om netop at etablere forretning i udlandet.

Artiklen fortsætter under billedet
SuccesKriteriet_Nordea

»Succes Kriteriet« udkommer med et nyt afsnit hver tirsdag fra 18. oktober til 20. december. Find  alle udsendelser fra Berlingske Business (Android) på Soundcloud eller abonner via RSS eller (for Apple-brugere) via iTunes her

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen