Del : SMS
Berlingske Business

Danmarks arbejdsstyrke lider af rejseskræk

Mette Rødtnes
Mette Rødtnes er en af de få danskere der rejser ud. Hun følte sig langt mere fri, da hun og familien boede og arbejdede i Schweiz. Derfor turde hun tage et solidt karrierespring og blive iværksætter og designe tasker. Foto:

Stik imod tendensen i resten af Europa er antallet af danskere, der rejser til udlandet for at arbejde, gået i stå. Vi risikerer at halte bagud i den globale konkurrence, advarer ekspert.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi praler ofte med, hvor mange rejser vi har været på, og vi sætter os hellere end gerne op i flyvemaskinen mod feriedestinationen Mallorca. Men når det er for at arbejde i udlandet, lider vi nærmest af rejseskræk.

01BUSMette-R.jpg

Det viser en ny undersøgelse fra tænketanken DEA. Den viser, at den årlige udvandring er på 0,2 procent svarende til cirka 400 par i alderen fra 25 til 37 år. Det tal har været uændret i de sidste 30 år. I samme periode er antallet af EU-borgere med rejselyst vokset ganske betydeligt. I modsætning til Danmark eksploderede emigrationen i EU-landene med 33 procent i årene 2002-2011.

01BUSannette.jpg

Danskernes manglende rejselyst bekymrer DEA, der frygter for, at det danske samfund vil lide under manglende internationale kompetencer, som der er behov for, for at klare sig i den globale konkurrence.

»Det er helt afgørende for et samfund, at mange borgere tager til udlandet for at arbejde. Vi danskere kan lære vigtige kompetencer og tage en masse viden med hjem, nye netværk og andre arbejdsformer. På den måde bidrager udlandsdanskerne til det danske arbejdsmarked,« siger ekspert og forskningschef for undersøgelsen Martin Junge.

Høj løn kan holde os hjemme

Ifølge Eurobarometret har danskerne helt andre grunde end flere andre europæiske lande til at søge job i udlandet. Danskerne driver især til udlandet, fordi det kan fremme karrieren. Hele 48 procent af danskerne, der overvejer at tage arbejdet i udlandet, begrunder det med, at de i andre EU-lande har bedre muligheder »for at udvikle sig professionelt eller gøre karriere«. »Lønnen er afgørende for danskerne, som rejser til de lande, hvor de kan tjene mest. Hvis man har en høj indkomst i Danmark, er der måske større mulighed for at tjene mere i England end i Sverige. De høje lønninger herhjemme kan være en af forklaringerne på, at få vælger at rejse ud,« vurderer Martin Junge.

01BUSMette-R.jpg

Når danskerne tager til udlandet for at arbejde, betyder deres nye tilegnede erfaring også, at de ofte stiger til en højere kurs. Og skulle man frygte for, at arbejdskraften bliver tabt, og at danskerne er mistet for evigt, viser tidligere erfaringer, at langt størstedelen af danskerne vil være vendt hjem efter fem år, forklarer Martin Junge.

Jo højere uddannelse desto større udbytte

I undersøgelsen fra DEA kan man se, at jo højere uddannelse desto større er sandsynligheden for, at personen søger mod fremmede himmelstrøg i karrieren. Det bekræftes af en af de højt uddannedes fagforeninger i form af Djøf. Her ser man en stor lyst til at rejse udenlands i disse år. Det gælder også dem, der er privatansatte.

Udviklingen skyldes i høj grad, at behovet for at få et internationalt udsyn er voksende. For den enkelte person er udfordringen omvendt, at bare det at have haft et job i udlandet ikke nødvendigvis er den direkte vej til godt arbejde herhjemme.

Kim Andreassen

»Du skal kunne forklare, hvad opholdet i udlandet har givet dig. Hvad er det du har valgt at arbejde med og hvilke kompetencer har du fået. Det er den enkeltes opgave at gøre det og finde de arbejdsgivere, som det er interessant for. Hvis man har arbejdet med at stå for et vandprojekt i Nepal, er det så interessant for Københavns Kommune. Ja, det kan det være, hvis man får det fortalt på den rigtige måde,« siger chefkonsulent i Djøfs Karriere- og Kompetencecenter Lone Rank.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere