Del : SMS
Berlingske Business

Dårlig ledelse gør også en forskel

ledelse_business

Mere end en tredjedel af medarbejderne i danske virksomheder dumper deres leder.

Artiklen fortsætter under annoncen

I årets European Employee Index, der er en international undersøgelse af arbejdsglæde og loyalitet, og som er gennemført i 25 lande, dumper hver tredje danske medarbejder deres leder.

Undersøgelsen har set på, om medarbejdernes nærmeste leder sikrer, at afdelingen når sine mål, om lederen udvikler afdelingen til at blive mere succesfuld i fremtiden, og på lederens evner som leder. Lederne vurderes altså både på den indsats, de gør, og de resultater, de skaber. Har man gode evner og gør det mål- og udviklingsmæssigt godt, er der tale om høj ledelseskvalitet.

murer

Heldigvis roser lidt over en tredjedel deres leder, og lidt under en tredjedel er mellemfornøjede, hvilket altså betyder, at næsten to tredjedele ikke er utilfredse. Det er jo fint nok. Men 35 procent siger, at de oplever lav ledelseskvalitet i hverdagen, og det er jo ikke fint nok. En vis utilfredshed vil der nok altid være, og man må jo næsten forvente, at enkelte altid vil føle sig dårligt ledet (men ikke nødvendigvis behøver at være det; men det er jo deres oplevelse ).

Men over en tredjedel? Det vil sig omkring 900.000 mennesker; det er mange.

Når undersøgelsen så samtidig viser, at medarbejdere med god ledelse har en nævneværdig højere arbejdsglæde end dem, der ikke udsættes for god ledelse, og at medarbejdernes troskab og engagement samt virksomhedernes indtjening er højere, hvor der udøves god ledelse, så er der endnu mere grund til at tillægge resultaterne betydning.

Ennova-undersøgelsen konkluderer simpelthen, at ca. 100.000 danske ledere mangler grundlæggende viden om og træning i, hvad god ledelse er.

De er gode til at lytte

Sammenligner vi med udlandet, så vurderes de danske lederevner på mange områder som lavere i forhold til USA, Kina og det øvrige EU.

Undersøgelsen viser, at de amerikanske ledere og til dels de kinesiske ledere mestrer flere dimensioner af ledelse og formår at fokusere på at øge den enkelte medarbejders præstationer gennem mål og opfølgning. De danske ledere får topkarakter, når det drejer sig om at lytte og inddrage medarbejderne, men bundkarakter i forhold til at fremme medarbejdernes præstationer.

Vi kan altså gøre det bedre herhjemme og i forhold til dem, vi konkurrerer med.

Der er derfor grund til at tage resultaterne seriøst og arbejde med ledelse.

Den gode nyhed er, at der er mulighed for at gøre noget ved det!

Af erfaring ved vi, at blot man i virksomhederne begynder at beskæftige sig med området, flytter niveauet sig. Hvis man fra HR’s eller topledelsens side vælger at fokusere på ledelse, sker der noget. Hvis man vælger at fortælle organisationen, at nu prioriterer man arbejdet med bedre ledelse og vil arbejde systematisk med det, sker der endnu mere. Og hvis man – som undersøgelsen siger, at vi kan blive bedre til – vælger at sætte mål og følge op, bliver det sandsynligvis endnu bedre.

Der er mange ting man kan gøre, lige fra de store ledelsesudviklingsprojekter, hvor man inddrager hele sin organisation for at tale om »hvad er god ledelse i vores virksomhed« for derefter at implementere det hele vejen ud i organisationen til de mere praktiske, hurtigtvirkende processer med værktøjer som 360-graders- eller »Gør Det«-analyser, hvor der spørges til organisationens oplevelse af nærmeste ledelse, og hvad der fungerer godt, og hvad der kunne blive endnu bedre.

Endelig kan man som leder jo selv sætte sit eget projekt i gang – det behøver ikke være et stort virksomhedsdrevet projekt – og simpelthen spørge sine medarbejdere, hvad man kan gøre, for at de oplever en som bedre leder for dem. Det er jeg sikker på, at de vil sætte pris på, og at lederen vil få noget ud af. Til fælles bedste; ledelse er jo en kontaktsport som udøves og udvikles i et samspil med andre.

Held og lykke med det!

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere