Del : SMS
Berlingske Business

Dårlig ledelse er skyld i stress

Dårlig ledelse er skyld i stress - 1
Inviter medarbejderne til at »skyde på ledelsen«, opfordrer Majken Matzau, der mener at ledelsen på den måde finder ud af, hvad der egentlig rører sig i virksomheden. Foto:

Selv om flere virksomheder i dag har en stresspolitik, opfører cheferne sig, som om stress er et personligt problem. Cheferne i virksomhederne bærer ikke desto mindre ansvaret for medarbejdernes stress.

Artiklen fortsætter under annoncen
Højt blodtryk, panikangst og voldsomme skyldfølelser – blandet med søvnmangel og uforklarlige smerter i skuldrene, brystet og hovedet.

Erhvervspsykolog Majken Matzau, der netop har udgivet bogen »Stress coaching«, oplever i stigende grad, at danskerne går ned med stress. En tendens, der viser sig i en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov Zapera for Ugebrevet A4. Undersøgelsen bygger på interview med 456 personer i Danmark, der er eller har været sygemeldt med stress inden for de sidste to år, og den er den første af sin art herhjemme. Den viser, at der hver eneste dag er 35.000 danskere sygemeldte med stress.

»Går en medarbejder ned med arbejdsrelateret stress, er det først og fremmest virksomhedens ansvar. Stress er en ledelsesopgave, ikke bare et personligt problem,« siger Majken Matzau, der har erfaret, at man i flere virksomheder mener, at stress opstår, fordi medarbejderne er perfektionister og ikke gode nok til at sige fra.

»Det bliver lynhurtigt et problem for den enkelte medarbejder – eller leder, men det er det ikke,« siger hun.

For selv om flere og flere virksomheder har stresspolitikker, laver stresskurser og sender medarbejderne til stressbehandlere, er problemet, at cheferne i sidste ende lader stress være op til den enkelte medarbejder.

»Når folk knækker sammen, kan det minde om et voldsomt psykisk sammenbrud. Folk føler, de har fejlet og ikke har slået til. Men fakta er, at virksomheden ikke har klaret deres opgave ved ikke at tage ansvar,« siger hun.

Derfor siger vi ikke fra

Den primære grund til at medarbejderne får stress, er, at de typisk får masser af ansvar, men ingen indflydelse. Det er især uklarheder og kompleksitet i arbejdsopgaverne, der får folk til at gå ned. Desuden er der ofte manglende eller modstridende feedback, støtte og anerkendelse mellem medarbejderne og lederne. Problemet er større netop nu, hvor finanskrise og fyringsrunder gør, at folk er bange for at miste deres job. Samtidig gennemgår virksomheder store forandringer, der får medarbejdere og ledere til at føle, de skal arbejde mere på mindre tid. Derfor siger de fleste ikke fra.

»Problemet bliver ikke mindre af, at lederne selv er enormt pressede, måske endnu mere end medarbejderne,« siger Majken Matzau.

Omvendt hierarki

Det lyder som en ond cirkel, men Majken Matzau fastslår, at løsningen egentlig er ligetil.

»Det gælder om at uddanne lederne i alle lag til at lede nedadtil såvel som opadtil og søge at fjerne sig fra den hierarkiske tankegang, der er fulgt med industrisamfundet, men som i dagens videnssamfund er dybt problematisk,« siger hun. For at tage kontrollen over stress er det derfor vigtigt, at medarbejderne lærer at lede deres chef, lige som cheferne lærer at lede deres chef.

»Det optimale er selvfølgelig, at alle leder sig selv, men det er faktisk kun de færreste, der formår at gøre det,« siger hun.

Det gælder om at blive bedre til at forhandle og sige, hvad der er realistisk at nå. Hendes opfordring er blandt andet at indføre Lars Kolinds idé: Kom og skyd på ledelsen.

»Altså en invitation til at alle kan blive hørt og få luft. Derved får ledelsen viden om, hvad der egentlig rør sig i virksomheden, så mål og ressourcer bedre kan balanceres,« siger Majken Matzau.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere