Del : SMS
Berlingske Business

CSR skal ses på bundlinjen

26BUSTaniaEllisGB306.jpg
Erhvervsrådgiver Tania Ellis har netop modtaget en pris i Indien for sit arbejde med bæredygtighed og CSR. »Det er fint, at virksomhederne bruger penge på samfundsgavnlige formål, men for os er det afgørende, at virksomhedernes arbejde med emnet bliver mindre filantropisk og mere forretningsstrategisk,« siger hun. PR-foto

Virksomhederne skal ikke have en overfladisk og blåøjet tilgang til at arbejde med socialt ansvar og bæredygtighed, lyder det fra erhvervsrådgiver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ingen brug af børnearbejde og specielle ordninger for de ældre ansatte. Det er nogle af de fine ord og intentioner, der kommer frem, når virksomhederne skal lægge en politik for deres sociale ansvar.

Men de mange flotte politikker skal i sidste ende også give afkast på bundlinjen, ellers nytter det ikke noget.

Sådan lyder det fra erhvervsrådgiver Tania Ellis, der under interviewet sidder bag skrivebordet i et meget beskedent tremands-kontor i det indre København. Men hendes virksomhed The Social Business Company har tråde langt ud i verden, og hun har netop modtaget en pris i Indien for Women Leadership Excellence Award for sit arbejde med bæredygtighed og Corporate Social Responsibility, CSR.

Hun mener, at det er godt, hvis man fra EUs side øger kravene til virksomhedernes arbejde med det sociale ansvar. Hele spørgsmålet om, hvordan virksomhederne påvirker omgivelserne over en bred kam.

Men hun understreger, at det er helt afgørende, at virksomhederne ikke har en for overfladisk og blåøjet tilgang til emnet.

»Finanskrisen har vist, at virksomhederne ikke har råd til at engagere sig i CSR-aktiviteter, medmindre det også giver forretningsmæssig mening. Det er fint, at virksomhederne bruger penge på samfundsgavnlige formål, men for os er det afgørende, at virksomhedernes arbejde med emnet bliver mindre filantropisk og mere forretningsstrategisk,« siger Tania Ellis.

»Virksomhederne skal gøre sig klart, hvad det er, de vil opnå med en CSR-politik. Er det af moralske og etiske årsager, at de vil indføre en sådan politik? Det er helt fint, men der kan også være forretningsgevinster at hente; lige fra effektivisering af drift og processer, større medarbejderengagement, stærkere image og branding, bedre differentiering fra konkurrenterne eller innovativ produktudvikling. Virksomhederne skal tro på det, de gør og mene, at de vinder på den lange bane ved at lave CSR-aktiviteter,« siger Tania Ellis, der påpeger, at det for virksomhederne kan være et stort plus at være på forkant med udviklingen.

Hun understreger samtidig, at det ikke kun er i Danmark og EU, at man fra lovgivningens side også er begyndt at presse virksomhederne til at sætte CSR på deres dagsordenen.

Det sker ligeledes i Indien, hvilket Tania Ellis mener kan være lidt af et paradoks, fordi landet samtidig har store udfordringer med både menneske- og kvinderettigheder. Men måske lige netop derfor har landet indført en lov, Companies Act 2013, hvor der blandt andet står, at mindst ét bestyrelsesmedlem i hver virksomhed skal være en kvinde.

»Desuden skal selskaberne ifølge den nye lov øremærke to pct. af deres overskud til såkaldte CSR-aktiviteter. Virksomhederne skal redegøre for, hvordan de bruger pengene, og hvis de vælger ikke at investere de to pct. i CSR, skal de forklare hvorfor – og den forklaring bliver offentliggjort,« siger Tania Ellis.

Hun mener, at fremfærden fra lovgivernes side med at stille krav til virksomheder om, at de skal forklare, hvad de gør og hvorfor, er en god måde at få CSR ind på radaren hos virksomhederne.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere