Del : SMS

Chefer udbrændt efter tre til fem år

 pix-stikket
Svenske chefer har i stigende grad lyst til at trække stikket og skifte job. Foto:

Svensk undersøgelse peger på, at de fleste chefer går og kigger sig omkring efter nyt job. Specielt når de har været i en stilling i tre til fem år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Lad mig komme væk. Undersøgelse fra det svenske karrieresite Chef.se viser, at to tredjedele af de adspurgte chefer har planer om at skifte job. Undersøgelsen viser også, at ønsket om at finde nyt job topper, når de har været ansat i tre til fem år.

1.070 svenske ledere har deltaget i undersøgelsen, der indikerer, at de hyppigste årsagerne til, at chefer søger nyt job, er utilfredshed med både løn, karrieremuligheder og organisationen selv.

pix-larserikholm-biz

Talsmand for den svenske cheforganisation Ledarnas er overrasket over, at så mange chefer er trætte af deres job. Hun vurderer, at årsagerne skal findes i, at chefrollen er under forandring i disse år.

”I dag skal du som chef ud og møde nye generationer, og du kommer til at have medarbejdere fra forskellige lande. Du er ensom og forventes at sidde med døren åben hele tiden – både bogstaveligt og billedligt set,” siger Annika Elias og tilføjer:

”Som leder i dag er ikke beskyttet af og får opbakning af en stab eller sekretærer, som det var tilfældet tidligere. Du har heller ikke længere nogen indlysende rolle eller autoritet at falde tilbage på.”

pix-Læge Jørgen Lund

I den forbindelse viser undersøgelsen også, at mange mellemledere ville kunne overtales til at blive på deres arbejdsplads, hvis de selv fik en bedre chef.

Derudover spiller den økonomiske krise formodentlig også ind. Den har nemlig betydet, at virksomhederne har været tilbageholdende med at udvide forretningerne, og det har igen betydet, at karriemulighederne for de tilbageværende ledere har været begrænset, skriver Chef.se.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere