Del : SMS
Berlingske Business

Chefer tør ikke røre ved gourmetkaffen

pix-kaffe
Danskerne er blandt verdens ivrigste kaffedrikkere. Foto:

Selv i tider med smalhals bliver der ikke pillet ved kaffemaskinen, når virksomhederne skal spare.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der mange håndtag, der kan trækkes i, når landets virksomheder spænder livremmen ind og budgetterne strammer. Frokostordninger, firmafester og frugtkurve bliver sat på slankekurs, men tilsyneladende er der en ting, man ikke rører ved: kaffen.

Ifølge Avisen.dk har dyr gourmetkaffe nemlig sneget ind på mange arbejdspladser i de fede år, men nu hvor sparekniven svinges, tør cheferne ikke røre ved de sorte dråber. Det viser en rundringning til leverandører af kaffe og kaffeautomater, der ikke har fået automaterne retur.

"Kaffe er ikke noget, man piller ved for sjov. Det er et medarbejdergode, som der bliver talt meget om - og brokket sig meget over," siger Henrik Frellsen, der er direktør i Frellsen, som leverer hver sjette kop firmakaffe i Danmark.

kaafe

Når først de ansatte er vænnet til en højere standard af kaffe, er det svært at pille den fra dem igen. Ifølge professor i ledelsesfilosofi på Copenhagen Business School, Ole Fogh Kirkeby, er kaffe nærmest en "hellig ko" på det danske arbejdsmarked. Danskerne er blandt verdens mest kaffedrikkende folkefærd. Hver dansker drikker i gennemsnit hvad der svarer til 5-6 kilo kaffe om året i arbejdstiden.

"De fleste danskere vil jo hævde, at de arbejder bedre og mere effektivt, når de får deres kaffe. Og det er jo ikke usundt eller tidskrævende som for eksempel rygning. Så arbejdsgiverne skal lede længe efter argumenter for at fjerne det," siger han.

Kaffepriserne er i løbet af de seneste år steget med 26 procent. Det sker blandt andet på grund af dårligt vejr, der har ødelagt store dele af høsten i Brasilien, som er verdens største kaffeproducent. Der lader dog til, at der er håb forude. På det seneste er kaffeprisen nemlig faldet drastisk, så der er håb om, at priserne vil falde i fremtiden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere