Del : SMS
Berlingske Business

Chefer er dårlige til at holde ferie

pix-thailand
Foto:

Under halvdelen af lederne i Danmark får ikke holdt den ferie, de har ret til, viser en ny undersøgelse. Det overrasker ikke ledernes organisation, for det er en livsstil at være chef.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er ikke mange chefer på stranden om sommeren. Og hvis der er, så sidder de og tjekker mails på deres smartphone. Det er billedet, som ledernes interesseorganisation tegner i en ny undersøgelse.

Mange ledere oplever, at det er svært helt at slå fra, og derfor holder de en kortere ferie eller står til rådighed, hvis der skal træffes en vigtig beslutning, siger ansættelsesretschef Anita Bisgaard-Frantzen fra Lederne, der repræsenterer cirka 100.000 ledere og særligt betroede medarbejdere.

42 procent af de adspurgte ledere i undersøgelsen holdt ikke den ferie, de havde ret til i ferieåret 2011/2012. Af dem manglede 42 procent at holde en til fem dage af den ferie, de havde ret til, mens 58 procent manglede at holde mere end fem dage af deres ferie.

- Det overrasker mig ikke, for det at være leder er jo en livsstil. Det er et udtryk for, at lederne er meget fleksible, og at de er på, når det er nødvendigt. Kommunikationen er også blevet lettere tilgængelig, så man kan godt sidde og arbejde på telefonen eller computeren derhjemme, siger Anita Bisgaard-Frantzen.

En af dem, der tager computeren med på sin sparsomme ferie, er en mand, der lever af at sende andre mennesker på ferie - nemlig salgsdirektør i Star Tours Stig Elling.

- De sidste 15 år har jeg været på 24-7, 365 dage om året - også når jeg er på ferie. Jeg er i en branche, hvor der kan ske ting og sager, som vi skal være opmærksomme på, og det gør, at jeg er meget tilgængelig. Og måske mere tilgængelig, end hvad godt er, i hvert fald mere end min familie synes, jeg bør være, siger Stig Elling.

Han har for travlt i sommerperioden til at holde ferie og forsøger i stedet at rejse om vinteren. Men telefonen bliver aldrig sat på lydløs.

- Hvis du havde ringet, og jeg stod på Kreta, så havde jeg også taget telefonen, selvom jeg havde ferie. Det gør, at jeg aldrig har en periode med fred og ro, men det har jeg jo selv besluttet. Det er blevet den måde, jeg arbejder og lever på, siger han.

Næsten en tredjedel af de ledere, der ikke får holdt al deres ferie, overfører det heller ikke til det kommende ferieår, viser undersøgelsen fra Lederne. 52 procent af de adspurgte har overført den ferie, de havde til gode, til ferieåret 2012/13. 21 procent har delvist, og 27 procent har slet ikke overført deres ferie. Hos Lederne opfordrer man medlemmerne til at sørge for at overføre ferien eller i det mindste indgå en aftale om, at man holder den, når man har tid.

- Men det er også et faktum, at det er svært at få holdt den ferie, man samler sammen år efter år, for hvis man har svært ved at få holdt fem ugers ferie i år, hvorfor skulle man så kunne nå det næste år? Den ferie, man ikke får holdt, er som udgangspunkt tabt, siger Anita Bisgaard-Frantzen.

Ledernes undersøgelse er baseret på svar fra godt 1.500 personer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere