Del : SMS
Berlingske Business

Chefen skal helst være en mand

Fiktiv lønforhandling
Foto:

Hver femte foretrækker, at en mand beklæder posten som deres nærmeste chef. Myter om moderlighed og omsorg spænder ben for kvinder med lederambitioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som kroppens former er bløde og runde på en kvinde, vil også hendes ledelssesstil være det. Det måske endda i en grad, der betyder, at hun slet ikke kan træffe de nødvendige og ofte hårde beslutninger, der følger med lederjobbet. Næ, så hellere en mand.

Den type fordomme kan være forklaringen på, at hver femte i en undersøgelse, som Lederne har gennemført blandt mere end 2.300 privatansatte ledere, foretrækker, at deres egen nærmeste chef er af hankøn. Også kvinderne vil helst have en mand som chef. Kun fire procent ser helst, at chefen er kvinde. Imens er 76 procent ligeglade med chefens køn.

At chefens køn spiller en rolle for så mange kommer bag på ligestillingsminister Lykke Friis (V).

»Jeg er overrasket over, at der stadig er næsten en fjerdedel, der mener, at kønnet på deres nærmeste chef har en betydning. Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste sagligt argument for, at køn skulle have betydning i forhold til en lederstilling. For mig at se, må den enkelte vurderes på sine kompetencer og evne til at løse de opgaver, jobbet kræver. Intet andet,« siger ministeren.

pix-dilemma-bizz

Samme holdning har Ledernes formand Svend Askær.

»Det er nok udtryk for en form for konservatisme. At hver femte foretrækker en mand, kan skyldes manglende erfaring med at have en kvindelig chef. Der kan ikke ligge nogle rationelle begrundelser bag,« siger han.

Fordomme skal aflives

Mistanken bekræftes af undersøgelsen; de, der i dag har en kvinde som nærmeste eller øverste chef, er mere tilbøjelige til at foretrække en kvindelig chef.

»Det er jo altså ikke et hak bedre at foretrække en kvindelig chef, end en mandlig. Men det er opmuntrende, at de, der har en kvindelig chef, tilsyneladende får sig den erfaring, at kønnet ikke er afgørende for, om man er en god chef. Derfor er der ingen tvivl om, at vi kan få aflivet nogle af de begrænsende fordomme, nogle åbenbart går rundt med, i takt med, at der kommer flere kvindelige chefer,« siger ministeren.

Fordommene skyldes ifølge ligestillingsforsker Karen Sjørup, RUC, det samfundsmæssigt dominerende billede af kvinden som moder.

»Man forventer, at en kvinde er omsorgsfuld, og det er jo ret modstridende i forhold til, at man som leder ofte skal give ubehagelige beskeder på den ene eller den anden måde eller stå for fyringer. Kvinden bliver nemt gjort til mor. Det er også derfor, at kvinder typisk har lederstillinger på store sociale institutioner,« fortæller Karen Sjørup.

Kvinder misunder hinanden

Men hvorfor foretrækker også kvinder en mandlig chef. De kan vel dårligt ringeagte kvinders lederevner under et. Hvor er søster-solidariteten henne?

»Det er jo misundelse. Hvis ens nærmeste kvindelige kollega får en forfremmelse, tænker man: »hvorfor blev det ikke mig?«. Så er det nemmere at acceptere en af det andet køn, også fordi den fadermagt, vi forbinder med lederrollen, kommer lettere til mænd. Derfor accepterer vi også bedre mænd som ledere,« siger Karen Sjørup.

eriksen - biz

Hun glæder sig over, at det trods alt er tre fjerdedele, der reelt er ligeglade med lederens køn. Sven Askær og ligestillingsministeren er da heller ikke voldsomt bekymrede over undersøgelsens resultat.

»Det er jo ikke chefens underordnede, der bestemmer chefens køn – det er virksomhedens ledelse. Og det er min klare opfattelse, at der er en stigende bevidsthed i erhvervslivet omkring at satse på mangfoldighed, og at virksomhederne naturligvis er opmærksomme på at vælge den bedste til stillingen uanset køn,« siger Lykke Friis.

Netop mangfoldigheden er årsagen til, at køn ifølge Karen Sjørup ikke aldrig bliver ligegyldig, når lederposter skal besættes.

»Køn gør en positiv forskel. Flere kvinder giver mere mangfoldig ledelse og flere kvalitativt gode beslutninger,« siger hun.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere