Del : SMS
Berlingske Business

Chefen kender dine tanker

Chefen kender dine tanker - 1
Foto:

Får du ofte ideer, når du ikke laver noget? Er det vigtigere for dig at vide hvorfor end hvordan? Det er den slags spørgsmål, der sammen med 118 andre udgør profilværktøjet The Herrmann Brain Dominance Instrument (HBDI).

Artiklen fortsætter under annoncen
Værktøjet tegner din tankeprofil, akkurat som hundredevis af andre tests. Men det nye er, at det basererer sig 100 procent på fysiologiske studier af hjernen.

»Testen er udviklet af hjerneforskeren Ned Herrmann og bygger på viden om hjernens funktion. Testen afdækker vores tankepræferencer og viser, hvordan vi foretrækker at tænke og handle i dagligdagen. Med den viden bliver vi i stand til at forandre og bryde mønstre,« siger Susanne Manly fra Teknologisk Institut.

Ud fra spørgsmålet inddeler Susanne Manly og hendes kolleger din tankeprofil i fire farver. Blå repræsenterer den logiske og bundlinjeorienterede tankemåde, gul står for intuition og kreativitet, rød elsker følelser, mens grøn er mere orienteret mod orden og planlægning. Og så er det ellers med at parre din tankeprofil med kollegernes og chefens. Herved skulle det blive tydeligt, hvor og hvorfor konflikterne opstår.

Værktøjet vinder frem hos flere og flere virksomheder herhjemme. Blandt andet har Økonomi- og Erhvervsministeriet brugt det i forbindelse med medarbejderudviklingssamtaler, ifølge kontorchef Flemming Pedersen med stor succes.

»Et HBDI-forløb kan blandt andet bidrage til at sikre, at medarbejderne i forskellige teams kommunikerer bedre med hinanden, men også, at de bliver bedre til at udholde forvirring, og dermed bliver mindre stressede,« siger Flemming Pedersen.

Han vil dog aldrig lade en test stå alene og har endnu ikke brugt HBDI som rekrutteringsværktøj. »Dertil er den personlige samtale og vurdering for vigtig,« tilføjer han.

Kilde: Urban




Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere