Del : SMS
Berlingske Business

C20-virksomheder: Sådan gør vi alvor af vores bløde værdier

ledelse stock photo

Stærke virksomhedsværdier skaber sammenkræft i organisationer og kan mærkes på bundlinjen, hvis de bliver brugt aktivt. Sådan lyder meldingen fra fire danske C20-virksomheder, som har deltaget i en ny undersøgelse om virksomhedsværdier og kommunikation. Det er der kommet 10 gode råd ud af.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vores værdier og kultur er det, der binder virksomheden sammen.«

Sådan siger Novo Nordisk-underdirektør Mogens Thorsager Jensen, når man spørger ind til medicalkoncernens målrettede arbejde med at skabe et fælles værdisæt for organisationen. Et værdisæt, der vel og mærke er mere end bare ord og flygtige strategivisioner ifølge topchefen.

Composite image of businesswoman using a tablet

»Det, man kalder Novo Nordisk-ånden er jo noget, der så er blevet skrevet ned, formuleret og kommunikeret ud i virksomheden gennem flere omgange. Populært sagt er det den usynlige lim, der holder hele virksomheden sammen på tværs af regioner og nationale skel. Det handler om at sikre, at alle bruger deres kræfter på at arbejde for den samme sag,« forklarer Mogens Thorsager Jensen.

Han er en af de ledere, der har stillet sig til rådighed som kilde til en ny undersøgelse om værdier og intern kommunikation i fire danske C20-virksomheder. Undersøgelsen, der er udarbejdet af Merete Nilsson Koch fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, omfatter udover Novo Nordisk også interviews med ledere fra Mærsk, Danske Bank og FLSchmidt.

pix-markedsføring-biz

Og ifølge forskeren selv, kan flere store virksomheder få glæde af undersøgelsens konklusioner.

»I nogen virksomheder ligger værdierne bare i en skuffe og bliver glemt, mens de i andre virkelig har betydning for bundlinjeresultatet. Spørgsmålet er imidlertid, hvordan man får dem ud og leve i store internationale organisationer, og det kommer undersøgelsen med nogle konkrete bud på,« forklarer Merete Nilsson Koch, der ikke er i tvivl om, hvilket råd der er vigtigst.

»Alfa omega er, at topledelsen virkelig mener det. Det er det første og vigtigste punkt. Ellers havner værdierne blot i en støvet kasse, og så kan man ligeså godt lade være,« lyder det fra Merete Nilsson Koch.

Du kan få et kort overblik over undersøgelsens ti gode råd nedenfor.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere