Del : SMS
Berlingske Business

Bryd vanen og bliv kreativ

Til BM
Kursusdeltagerne Anja Kraag Nielsen fra Glostrup Kommune og Søren Rasmussen fra Odense Staalskibsværft opsummerer med kursusleder Niels Krøjgaard, hvordan billeder også kan bruges som værktøj til en kreativ brainstorm. Foto:

Nytænkning. Innovation og organisationsudvikling kræver gode ideer, men at få dem er hårdt arbejde. Flere teknikker til kreativ tankegang kan hjælpe hjernen på gled.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ommøblering af stuen derhjemme og ordassociationsleg kan umiddelbart være svære at se som veje til nyskabelser og innovativ tankegang. Men begge kan rubriceres som teknikker, der kan hjælpe dig til at tænke anderledes og til at få nye ideer i en hverdag og i arbejdsgange, der ellers er præget af vanetænkning.

Sådan lyder budskabet fra kursusleder, foredragsholder og rådgiver Niels Krøjgaard, da han afholder kursus i, hvordan man fremprovokerer sin egen kreativitet for Institut for Fremtidsforskning.

»Når vi skal løse et problem, vælger vi typisk den sikre vej. Vanebunden problemløsning. Men at være kreativ handler om at få vanvittige ideer og så gøre dem operationaliserbare,« siger Niels Krøjgaard.

Se billederne: 10 tips: Sådan bryder du dine vaner

Skal kreativiteten blomstre i en virksomhed - uanset om opgaven er at udvikle nye produkter eller forbedre arbejdsgange - skal både den enkelte person, grupper og organisationen som helhed have fokus på at arbejde metodisk med kreativitet. Den enkelte kan helt banalt begynde ved at ændre hverdagsvaner - f.eks. ved at flytte rundt på møblerne eller prøve at bytte side med kæresten i dobbeltsengen, hvor de fleste par normalt har faste pladser.

Søg diversiteten

Også meditation kan være en god kilde til kreativitet, uden at oplevelsen skal være religiøs eller spirituel, fortæller Niels Krøjgaard.

»Læser man de store tænkeres biografier, går det igen, at de i perioder trækker sig tilbage, går lange ture alene ved stranden. Det er dér ideerne kommer. Når man ser ind i flammer eller hører bølgers brusen. «

For gruppens vedkommende gælder det om at få folk med forskellige meninger på banen. At søge diversitet. Ideer fødes nemlig ikke blandt mennesker med samme tankesæt.

»Invitér folk ind med en helt anden indgangsvinkel, en anden kultur. En filosof, en psykolog, invandrere, teenagere, som kan stille de spørgsmål, der får dem med faglig dybde, til at tænke kreativt,« siger Niels Krøjgaard, der også peger på humor som et afgørende element for, at ideer får plads til at spire frem.

»Har man det sjovt, får man vildere ideer. Er der humørdræbere i gruppen, dræber det hele gruppens arbejde,« siger Niels Krøjgaard, der mener, at det skal være en legitim spilleregel i organisationen, at folk, der har det skidt med dem selv eller har problemer med familien holdes uden for idéudviklingsmøder.

Tid til ideers opståen

På organisationsniveau handler det først og fremmest om at skabe tid til kreativitet, eksempelvis som hos Google, hvor medarbejderne bruger 20 procent af tiden på egne projekter for at sikre, at der kontinuerligt flyder gode ideer ind i organisationen. Og så skal det være tilladt at fejle, for mange gode ideer fost-res af uheld.

Leg med ordene

En konkret metode til at blive kreativ er ordassociationer. På kurset, som denne dag tæller fem deltagere, illustrerer Niels Krøjgaard det ved at begynde med ordet »Diamant«. Deltagernes associationer lyder successivt: Ring, bryllup, skilsmisse, hus, have og ferie. Hvert ord bruges som afsæt til en brainstorm af en af deltagernes problemstillinger: Hvordan kan vi hjælpe hjemløse bedre igennem vinteren?

Ved ordet bryllup begynder de gode ideer for alvor at tegne sig. I stedet for bryllupsgaver, skal man kunne ønske sig donationer til hjemløse. I samme stil som, at man kan »give en ged« i julegave. Andre ideer er ikke helt flyvedygtige. Eksempelvis som da man ved ordet ring, taler om at transportere hjemløse ad ringveje ud af byen. En inspirerende tanke omkring ordet hus, er, at mange huse står tomme, og at de hjemløse kunne få lov at bo i dem. Helt afgørende for processen er i begyndelsen, at alle tanker får plads, at man i stedet for at sige »ja, men« siger »ja, og«, og at der først senere fokuseres på de gangbare ideer.

»Arbejder man konsekvent metodisk med kreativitet, bliver det til sidst en vane. Men der skal handling bag ideerne, for gode ideer er ingenting værd, hvis man ikke smider handlekraft efter dem.,« siger Krøjsgaard.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere