Del : SMS
Berlingske Business

Bliv topleder på et gryende marked

Poul Pedersen
»Hvilken uddannelse er ikke så vigtigt. Hvis du skal være topleder i udlandet, er det, der er vigtigtt din erfaring,« fortæller Poul Pedersen, stifter af executive search-firmaet Pedersen & Partners. Foto:

Verden over venter karrieremuligheder for danske ledere med appetit på at arbejde på nye vækstmarkeder. Headhunter fortæller, hvad der skal til for at få en toppost hos et multinationalt selskab i byer som Moskva og Dubai.

Artiklen fortsætter under annoncen

Næsten som en treenighed optegner han, hvordan de rette kompetencer til et topjob på et af verdens vækstmarkeder tager sig ud: Lederevner, expatriate færdigheder og udlandserfaring. Tre cirkler, der lapper ind over hinanden. Han peger ind i midten af figuren. På fællesmængden af de tre cirkler.


pix-christina-hvid



»Det ideelle er, at alle tre faktorer er på plads. At kandidaten har rigtige lederfærdigheder, de rigtige expatriate skills og den rette erfaring.«

Opskriften på, hvad der skal til, for at være i spil til et lederjob i en multinational virksomhed, er Poul Pedersens. Han er stifter af executive search-firmaet Pedersen & Partners, som har specialiseret sig i at finde ledere til virksomheder i udviklingslande. Hovedmarkederne er Østeuropa, Afrika, Mellemøsten og Indien. Og ifølge ham, er der et væld af gode karrieremuligheder for danske ledere i udlandet netop nu.


Vant til internationale kolleger

»Markedet er begyndt at gå op igen. Virksomhederne er gået i gang med atter at åbne nye lande og åbne virksomheder. Det begyndte allerede i sommeren 2009, og siden har udviklingen været positiv,« fortæller Poul Pedersen.

De danske ledere klarer sig godt i konkurrencen mod kandidater fra andre lande, fortæller han. Formentlig fordi de er vant til at samarbejde med folk fra mange forskellige lande. Danmark er nemlig et lille land, og det fører ofte til, at danskere arbejder sammen med mennesker af en anden nationalitet, mens en franskmand eller polak kan gå igennem et helt arbejdsliv uden at skulle arbejde sammen med andre end deres egne landsmænd, vurderer Poul Pedersen.

Men skal man gøre karriere som topchef i udlandet, kræver det særlige kompetencer.

»Det er klart, at de faglige kompetencer som leder skal være på plads, ligesom de skal, hvis du søger en lederstilling herhjemme. Så uanset om du udfører dit job i Indien eller Nairobi, skal du kunne gøre dit job godt,« siger Poul Pedersen.





Desuden kræver det, hvad Poul Pedsersen kalder »expatriate skills«, der kan oversættes til hvor godt kandidaten vurderer at kunne begå sig som udstationeret: Taler han eksempelvis det lokale sprog, og fungerer han i et samfund med en religion og en kultur, der er anderledes end derhjemme?

»Er han sådan en, der kommer ind og siger, at på dette her kontor skal vi kun spise spegepølse, duer det nok ikke at tage til et muslimsk land,« forklarer Poul Pedersen, der uddyber, at expatriate skills også handler om, hvorvidt kandidaten har kone og børn, der skal flytte med, eller om vedkommende er single og derfor frit kan tage afsted.


Erfaring er altafgørende

Helt afgørende for at komme på headhunterens liste over mulige kandidater, er erfaring med at bo og arbejde i udlandet.

»Når der allerede er mange, der har den erfaring, hvorfor skulle man så løbe den risiko, at kandidaten ikke kan lide det?« siger Poul Pedersen.



pix-claus-skovhus
LÆS MERE : Kanon ledelse

Er man uerfaren, er det en god idé at begynde med en udstationering i Europa. Kan man ikke få erfaringen igennem det job, man allerede har, og er man fast besluttet på at gøre karriere i det store udland, anbefaler han, at man tager skridtet på egen hånd.

»Vil du eksempelvis have et job i Kina, kan du flytte dertil, lære sproget, få nogle kontakter og i det hele taget være der nede. Det kan godt være, at du ikke får et superjob fra begyndelsen, men du kommer i gang, og efter et år, måske, vil du have en god chance for at lande et job som direktør i et stort kinesisk firma,« siger Poul Pedersen, der selv har boet i Prag i snart to årtier, sammen med hans tjekkiske hustru.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere