Del : SMS
Berlingske Business

»Blev behandlet som kriminel«

»Blev behandlet som kriminel« - 1
Bartek Iversen blev fyret fra Sax Bank sidste år. Måden, det skete på, sidder stadig dybt i ham. Foto:

Fyringsrunden i Saxo Bank står for den 29-årige Bartek Iversen som et skrækeksempel på en dårligt håndteret fyring, hvor ledelsen totalt svigtede sine medarbejdere.

Artiklen fortsætter under annoncen
Bartek Iversen åbner sin sorte mappe, hvor han har en kuvert, han fik fra Saxo Bank fredag den 26. september sidste år. Det er nu ikke kuverten, der har fået ham til at fortælle om den dag, han blev fyret i banken.

»Det er fair nok at blive fyret. Det værste var, at håndteringen gjorde, at jeg følte mig behandlet som en kriminel,« siger han.

Efter han havde fået sin opsigelse blev han - og 340 andre fyrede medarbejdere - ført ud af banken af vagter. Vagterne tog en etage ad gangen.

Et kvarter senere stod han ude på Saxo Banks parkeringspladsen sammen med alle de andre fyrede medarbejdere.

»Jeg havde givet den gas i halvandet år. Svedt og knoklet hver eneste dag, og jeg havde brugt mere tid på jobbet end hos min kæreste. Jeg troede, jeg gjorde en forskel - og så behandler de mig som om jeg var kriminel.«

Hans stemme er alvorlig. For han skulle sige farvel til kollegaer, han havde arbejdet sammen med uden for bygningen på en parkeringsplads. Det kvarter det tog, fra han fik brevet, til at stod på pladsen, hvor pressen var mødt frem, og hvor flere folk stod og græd og var i chok; det kvarter husker han som et forfærdeligt øjeblik.

»Det ønsker jeg ikke skal ske for andre. Den behandling fortjener ingen,« siger han.

Ingen dokumentation
Vi sidder på Mamma Mia Café, der ligger på den anden side af en lille kanal på Tuborg Havnevej i Hellerup. Vi har udsigt over til Saxo Bank, hvor den 29-årige Bartek Iversen fik arbejde i juni 2007; En ung mand, som efter eget udsagn leverede gode resultater og fik ros for sit arbejde.

Han ser over på den moderne bygning og peger op mod anden sal, hvor de tidligere kollegaer går rundt bag store vinduer i hvide skjorter.

Imens nævner han den tidligere ISS-direktør Eric Rylberg, der blev ansat i banken som bankdirektør august sidste år og som stod for »hovedrengøringen« i banken.

Fyringer, der blev annonceret i den store aula på nederste etage, og hvor medarbejderne fik at vide, at banken kørte godt og var på vej mod et rekord driftresultat, hvorefter det blev annonceret, at en fjerdedel af staben skulle fyres.

Rylberg stod på scenen, og Bartek Iversen stod i mængden og lyttede med.

»Men vi fik ingen tal og ingen dokumentation på, hvorfor der så skulle fyres medarbejdere,« husker han.

I løbet af ugen skulle banken forhandle en aftale på plads med Finansforbundet. Imens gik Bartek Iversen rundt og anede ingenting.

Igen tilføjer han, at problemet ikke er selve fyringen, men »måden«, hvorpå den blev udført.

»Der kommer til at ske rigtig mange fyringer inden for finansverdenen i den kommende tid, og mit mål med at fortælle min historie er blot at sige, hvordan en fyring ikke skal foregå,« lyder det fra ham.

Han tilføjer, at man i den gode fyring skal kunne se hinanden i øjnene, når man går. Medarbejderne skal kunne forstå, hvorfor virksomheden ønsker at skille sig af med en.

Problemet er ifølge Bartek Iversen, at medarbejderne var et stort spørgsmålstegn, da de blev færdige med mødet i aulaen. I stedet kunne de læse om bankens situation i aviserne.

A - B - eller C-løsning
Trods sine 29 år virker Bartek Iversen ældre. Han har alvorlige øjne og fine linjer i panden. Fyringsrunden har modnet ham. Bare det at skulle sidde på sin pind fredag - samme uge efter Rylberg havde overbragt nyheden - og vente på, om han var købt eller solgt, var en prøvelse.

Selve fyringerne foregik ved, at alle medarbejderne fik udleveret en kuvert, hvor de forinden havde fået at vide, at der var en A-, B- eller C-løsning. Mulighed B betød, at man var fyret.

Igen fremstår måden som et rent lotteri. Da Bartek Iversen fik en B-kuvert, havde han et kvarter til at komme ud af bygningen. Der var der ingen trøst - eller opbakning at hente.

Bartek Iversen hiver brevet op af sin sorte mappe.

Der er en fin rand efter en kaffekop på papiret, og det er let krøllet. Han husker, at selv vagterne, der var hyret af Saxo Bank i dagens anledning, også så berørte ud. Deres øjne var triste.

De tilbageblevende holdt senere fredagsbar i samme bygning, hvor deres medarbejdere var blevet fyret, men flere kom over på Mamma Mia Café af sympati over for de fyrede kollegaer.

Bartek Iversen ser igen over på den høje glasbygning. Hans hænder holder hovedet under hagen. Det var værdierne i Saxo Bank, han havde respekteret. Værdier som ærlighed, produktivitet, ansvar, stolthed og ejerskab. Gode værdier, der totalt manglede på den fatale fyringsdag.

Men han er ikke bitter. Han ser fyringsrunden i Saxo Bank som et overstået kapitel og ser frem til at starte på sit nye job i en IT-virksomhed til marts. Men hvis han taler med nogen, der overvejer at søge job i Saxo Bank, vil han sige til dem, at de skal have en plan B.

Lad folk sige farvel
Hans råd til ledere, der skal fyre er enkle. Understøt fyringen med tal og undersøgelser, der viser, hvorfor der skal fyres. Lad være med at fyre en fredag og giv folk tid til at sige farvel. Og lad være med at behandle dem som kriminelle, men giv folk en følelse af, at virksomheden har etik og moral. Vis respekt og tænk på at nogle af medarbejderne har levet og åndet for virksomheden i mange år. Derfor er det respektløst at lade folk sige farvel på en parkeringsplads.

To dage efter fyringsrunden blev der oprettet et forum på det sociale netværkssite Facebook for fyrede medarbejdere i Saxo Bank. Navnet er »Made Redundant«, der betyder »Du er gjort overflødig«. Der er i dag 74 medlemmer, hvor en del stadig arbejder i Saxo Bank.

 
Se også:

Kort: Fyringer i Danmark

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere