Del : SMS
Berlingske Business

Betydningsfuld fra første arbejdsdag

Rie Scheuermann Christensen hører til en generation af stadigt mere engagerede medarbejdere, der ikke tager et hvilket som helst job, men som til gengæld er parat til at engagere sig emotionelt i jobbet. Det bliver helt essentiet for virksomhederne at opfinde nye ledelsesmetoder for at fange og fastholde de særligt egnede.

»Jeg har sagt nej til et job, selv om de ringede og sagde, at jeg havde fået det. Ledelsens værdier var ikke mine, og jeg havde svært ved se, hvordan jeg skulle kunne være kreativ i den ramme.«

27-årige Rie Scheuermann Christensen er i gang med sit afsluttende speciale om digital turistinformation, og til september bliver hun kandidat i digital design og kommunikation fra IT-Universitetet i København. Det vil placere hende i den kategori af attraktiv arbejdskraft, som et økonomisk opsving vil skabe særlig kamp om.

lønposen

Det er hun fuldt bevidst om, selv om hun ikke regner med, at hun kan være »superkræsen og forlange en masse« som nyansat. Men der er krav, hun ikke umiddelbart er villig til at fravige:

»For mig er det meget vigtigt at have sjælen med. Jeg repræsenterer den virksomhed, jeg bliver ansat i, og jeg skal kunne identificere mig med den,« siger Rie Scheuermann Christensen, der ved siden af studierne passer tre studierelevante job, blandt andet hos DR, for at bringe sig i en ekstra god position på arbejdsmarkedet som færdiguddannet.

Artiklen fortsætter under billedet
14BUSRieScheuermannChrist#4.jpg
Portræt af Rie Scheuermann Christensen, kandidatstuderende i Digital Design og Kommunikation ved ITU. Rie i færd med at skrive sit speciale og ser frem til at blive en af morgendagens engagerede medarbejdere.

Helt centralt i forbindelse med jobvalg er det for hende, at hun har udsigt til at kunne bidrage aktivt, selv om hun er nyuddannet:

»Som medarbejder skal jeg skabe værdi for virksomheden, men jeg forventer, at ledelsen er åben over for mine input og mine anderledes forslag. Jeg vil føle, at jeg bidrager med noget og kan engagere mig i virksomheden.«

Ahlers

Torsdag

Netop medarbejdernes behov for at kunne engagere sig, bidrage til og føle sig stolte af deres arbejdsplads bliver en vigtig brik i kampen om arbejdskraften, mener Jim Hagemann Snabe, tidligere koncernchef for den tyske softwaregigant SAP, hvor han nu er bestyrelsesmedlem. Han er desuden bestyrelsesmedlem i Siemens, Allianz, Danske Bank, Bang & Olufsen samt den uafhængige organisation World Economic Forum og formand for organisationens Centre for Global Industries, der har 2.000 virksomheder inden for 20 brancher som medlemmer. WEF sætter blandt andet rammen for de årlige topmøder i Davos i Schweiz, hvor verdensledere drøfter økonomiske og politiske spørgsmål.

»Tendensen er, at der bliver stadig flere meget engagerede medarbejdere, som er optaget af, at deres job skal give mening i forhold til, hvad der sker i verden og skabe en bedre forståelse af den. Man kan ikke tiltrække dem med et påklistret sideprojekt om miljø eller lignende, det skal være en indarbejdet del af strategien og virksomhedens DNA, baseret på principper. Ellers har det ingen effekt.«

Hos SAP stod Jim Hagemann Snabe i spidsen for at indarbejde en sådan strategi. Virksomheden er fra 1990, da han begyndte som trainee, til i dag vokset fra 1.000 ansatte til 74.000, så udfordringen med at skaffe kvalificeret arbejdskraft har været et grundvilkår længe.

Artiklen fortsætter under billedet
14BUSRieScheuermannChrist#2.jpg
Portræt af Rie Scheuermann Christensen, kandidatstuderende i Digital Design og Kommunikation ved ITU. Rie i færd med at skrive sit speciale og ser frem til at blive en af morgendagens engagerede medarbejdere.

»Hos SAP valgte vi i 2010, da vi arbejdede med strategien, at virksomheden skulle profilere sig ud fra et formål, en større opgave i verden. Vi ville løse nogle af ressourceproblemerne i vores samfund og samtidig gøre det til en arbejdsplads, som medarbejderne kunne være stolte af at være på.«

Som direktør skal man gå forrest og vise, at man også er engageret, og at det, man siger, hænger sammen med det, man gør.

Jim Hagemann Snabe, tidligere topchef i SAP
DEL CITAT

Siden har virksomheden nedbragt sin del af CO2-forureningen med over en fjerdedel, samtidig med at der blev sparet 240 millioner på at tænke miljørigtigt. En besparelse, der kom i hus fordi medarbejderne engagerede sig i at efterleve de miljøvenlige tiltag, blandt andet brugte de færre ark papir, rejste mindre, kørte mindre i bil, holdt flere virtuelle møder og kom med nye ideer til at spare endnu mere på ressourcerne. F.eks. udviklede de en intern app, som hjalp medarbejdere til samkøre på arbejde.

»Som direktør skal man gå forrest og vise, at man også er engageret, og at det, man siger, hænger sammen med det, man gør. Jeg stod f.eks. opført med min elbil som en af dem, man kunne køre med på arbejde. Det handler om at være autentisk som leder.«

24BUSTalentpix1.jpg

Ønsket om at kunne engagere sig i sit arbejde går på tværs af generationer, men har efter Jim Hagemann Snabes oplevelse størst gennemslagskraft blandt yngre.

Ekstern lektor ved Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS Søren Schultz Hansen har forsket i og skrevet flere bøger om de såkaldt digitalt indfødte, som er vokset op med computeren som en naturlig del af hverdagen. Han oplever, at de yngre især adskiller sig fra deres ældre kolleger ved primært at engagere sig på den korte bane. Og det indebærer, at de skal ledes på en anden måde end deres ældre kolleger.

»Det handler meget om, hvad der engagerer dem her og nu, og det skal være meget konkret. De bliver ikke motiveret af et mål, der ligger adskillige år frem i tiden. De tror generelt ikke på at fastlåse sig for en længere periode – så er de bange for at gå glip af muligheder. Derfor regner de færreste af dem med at være på samme arbejdsplads til den tid, og så går de jo glip af belønningen. Det er klassisk og højt besunget dansk metodefrihed, at lederen på den måde opsætter en karriereplan og et karrieremål, som medarbejderen selv skal arbejde sig hen imod. Den virker bare ikke på de unge.«

Artiklen fortsætter under billedet
14BUSJim-Hagemann-Snabe3.jpg
Foto af topchefen Jim Hagemann Snabe, der i en større artikel om fremtidens krav til lerede taler om den udfordring, vi som samfund står overfor med for få uddannede med digital tilgang. Og om hans tid som topchef i SAP - om sin viden om, hvad de gjorde for at skbe morgendagens engagerede medarbejdere mm.

Søren Schultz Hansen holder årligt 40-50 foredrag for ledere og andre med professionel interesse i de unge, og han kan mærke på efterspørgslen, at der er mange, der i øjeblikket forsøger at tune sig ind på, hvad der skal til for at tiltrække den unge arbejdskraft.

»Mange antager, at de unges høje krav til mening i arbejdet også er ensbetydende med, at de vil vælge virksomheder med høj prestige, men brand er en abstrakt ting og har ikke længere den samme betydning, deres værdi er blegnet. Sandsynligvis er det stadig lettere at rekruttere til Nikes kommunikationsafdeling end til Norddjurs Kommune, men Norddjurs kan faktisk godt ende med at være førstevalg, hvis de er gode til at opstille en stilling med kortsigtede og attraktive mål.«

Den mulighed kan aktørerne i kampen om arbejdskraften få behov for at udnytte, især hvis de er i markedet efter softwareingeniører. Mange virksomheder er allerede på udkig, og der kommer kun flere til, og desværre for klassiske virksomheder bliver de ofte valgt fra, konstaterer Jim Hagemann Snabe. For der er stadig nogle brands, der virkelig trækker.

»Der er en tendens til, at de dygtige softwareingeniører bliver tiltrukket af virksomheder som Google og andre IT-virksomheder, men der er i høj grad brug for dem i mere klassiske virksomheder. De fleste virksomheder har allerede tilføjet en digital dimension, f.eks. er en bank i dag i højere grad en digital virksomhed end en fysisk forretning med filialer. Simens, som jeg sidder i bestyrelsen for, er en fysisk virksomhed, men opsamler også en masse data, som kan bruges til at optimere energisystemet eller forbedre behandlingsforløbet hos syge – det samme gælder utroligt mange andre virksomheder. De fysiske virksomheder har brug for de bedste softwareingeniører, men kan få svært ved at tiltrække dem.«

Han nævner Kodak, som var et af verdens mest værdifulde brands, som et kendt eksempel på, hvor farligt det er at negligere den digitale forretning. Kodak var i 2012 tæt på at gå konkurs og er i dag en skygge af sig selv.

»Kodak er et godt skræmmeeksempel. De opfandt det digitale kamera, men fejlvurderede mulighederne og brugte det ikke.«

Ud over et arbejde, der engagerer, er nutidens og fremtidens arbejdstager også på udkig efter stillinger, der giver dem sikkerhed for udvikling og løbende uddannelse, mener både forskeren, erhvervsmanden og den klækkeklare kandidat. Sidstnævnte har allerede erfaret, at det har haft effekt på jobmulighederne, hver gang hun kan føje en ny kompetence og erfaring til sit CV.

Hendes fokus på fortsat at udvikle sig fagligt er meget typisk for hendes generation, siger Søren Schultz Hansen:

»Mange unge har en oplevelse af, at de skal holde mulighederne i spil igennem deres karriere og passe på ikke at låse sig fast. Så uddannelse og udvikling er ekstremt vigtigt for dem.«

Jim Hagemann Snabe peger på, at kompetenceudvikling er blevet en endnu vigtigere del i forbindelse med ansættelser af både ældre og yngre, fordi uddannelsessystemet ikke kan følge med:

»Det er medarbejdere meget opmærksomme på i dag. De ved, at det har stor værdi for dem på arbejdsmarkedet konstant at få mere erfaring og viden. Samtidig skal virksomheder give tid til, at medarbejderne kan arbejde med innovationsprojekter – måske vælge en model som Google, der giver de unge en dag om ugen til at afprøve og tænke vilde ideer. Vi har brug for de ideer med den udvikling, vi står over for som samfund, hvor mange virksomheder får brug for at genopfinde sig selv,« siger Hagemann Snabe.

Artiklen fortsætter under billedet
14BUSJim-Hagemann-Snabe2.jpg
Da danskeren Jim Hagemann Snabe endnu stod i spidsen for SAP, udarbejdede IT-giganten en strategi, der i høj grad skulle være med til at engagere medarbejderne mere. Det skete bl.a. ved at profilere sig ud fra en større opgave i verden. I dag måler og rapporterer SAP offentligt i sine regnskaber om graden af engagementet blandt medarbejderne, fordi det har en strategisk betydning.

Virksomhederne bør måske også overveje, om de skal ændre på den traditionelle tilgang til unge, nye medarbejdere, påpeger Jim Hagemann Snabe:

»Ofte bliver de ansat i et lidt kedeligt job, fordi de skal læres op. Måske skal man tænke anderledes og give dem mere plads til at skabe nytænkning og innovation med det samme.«

Det ville i hvert fald passe den ITU-studerende Rie Scheuermann Christensen fortrinligt.

»Mit drømmescenarie er at finde en arbejdsplads, som har et godt miljø, søde kolleger og en ledelse, der er åben for, at jeg kan nogle ting. Jeg forventer ikke opgaverne serveret. Jeg ved, at jeg har noget at byde ind med.«

Artiklen fortsætter under billedet
bedre ledelse

ledelse

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere