Del : SMS
Berlingske Business

Bed om hjælp til at blive en bedre leder

TIL BT - JOBSAMTALE - FAGLIGHED - FORSKUD 1-1
Foto:

Til din udviklingssamtale blev du overrumplet over kritik og manglende ros. Få klar besked om, hvad der skal til, for at du kan indfri chefens forventninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bliver du skuffet over din årlige lederudviklingssamtale (LUS) og kommer du helt i tvivl om, hvorvidt din chef mener, at du gør dit job godt nok, må du hurtigst muligt søge en afklaring, så du kan mane usikkerheden i jorden og gå konstruktivt til dine opgaver.

Sådan lyder rådet fra ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen, Lederne, i Ugens Dilemma på Business.dk, hvor du som afdelingsleder mødes med bebrejdelser frem for at høste den ros, du mener, du fortjener ved din LUS.

»Selv om afdelingschefen synes, at hendes lederudviklingssamtale (LUS) fik et andet forløb, end hun forventede, har hun selv et ansvar for at støtte sin chef i at blive en bedre leder. Hun kan ikke tage for givet at chefen ved, hvordan han bedst leder hende og bør derfor selv tage et initiativ og få gjort noget ved det, der ikke fungerer tilfredsstillende,« siger Helle Bruun Madsen.

Hun anbefaler derfor løsning tre, som 57 pct. af læserne på Business.dk har gjort, for hurtigt at få fulgt op på LUSen.

»Dermed undgår hun at skulle arbejde videre uden at have en klar fornemmelse af, hvad chefen forventer, og hun skal ikke bruge unødig energi på negative tanker om, at chefen vil af med hende. Det kunne jo være, at det intet har på sig, og at chefen bare har svært ved at udtrykke sig klart og tydeligt,« siger ledelsesrådgiveren.

Led din egen chef

At give konstruktiv feedback er en væsentlig ledelsesdisciplin. Det gælder også, når afdelingschefen skal lede opad – altså lede sin egen chef. Til næste samtale med chefen bør afdelingschefen desuden fortælle chefen, hvordan hun har oplevet forløbet af LUSen. Konstruktiv feedback kan gøre, at chefen bliver mere bevidst om at arbejde med sin ledelseskommunikation og dermed blive en bedre chef, mener Helle Bruun Madsen:

»Jeg anbefaler, at de to ledere fortsætter stilen med løbende samtaler og konstruktiv feedback efter næste møde. På den måde viser afdelingschefen, at hun tager sit lederjob alvorligt, og at hun støtter sin chef. De to ledere kan desuden få løst eventuelle uenigheder og misforståelser løbende frem for at samle sammen til den årlige LUS.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere