Del : SMS
Berlingske Business

Antallet af kvinder i danske topbestyrelser falder

Kvinde helt til tops i Maersk-koncern
Foto:

Trods årtiers kvindekamp og intens debat om kvindekvoter i bestyrelserne har ligestillingen ikke ramt de danske bestyrelser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er nemlig blevet længere mellem stiletterne i bestyrelseslokalerne blandt landets allerstørste børsnoterede virksomheder. En ny rapport fra EU med dugfriske tal viser, at der er sket et fald på næsten to procent i andelen af kvinder i de danske bestyrelser fra oktober 2010 til januar 2012.

Det skriver Avisen.dk.

Danmark ligger og roder rundt i bunden af den liste, der giver et overblik over udviklingen i EU's 27 medlemslande. Kun lande som Slovakiet, Ungarn og Rumænien har oplevet større tilbageskridt for kvinderne, end vi har.

Årsagen til den store forskel er ifølge headhunter Tau Steffensen ret enkel.

- Forsvindende få danske kvinder er direktører, og det er et stort problem. Direktørtitlen er nemlig det blå stempel, der skal til for at blive lukket ind i mandeklubben, siger Tau Steffensen, der arbejder for et rekrutteringsfirmaet Kjelst Executive Search.

Det er en af Danmarks få kvinder på allerhøjeste niveau enig i. Eva Berneke er direktør i TDC-datterselskabet TDC Wholesale.

- Jeg gør alt for at fortælle vores kvindelige talenter, at det er sjovt at være hende, der bestemmer. Jeg siger også til dem, at det godt kan lade sig gøre at være en god chef og en god mor på samme tid. Hvis vi kvinder vil have flere bestyrelsesposter, må vi gå chefvejen, siger hun.

Topledere siger nej til kvindekvoter

I 2008 indførte Norge tvungne kvindekvoter i landets børsnoterede selskaber. Fra januar det år skulle 40 procent af bestyrelsesposterne tilfalde kvinder. Fordi vores naboland også har et underskud af kvindelige direktører, måtte nogle norske kvinder gå ind i bestyrelsesarbejdet i flere selskaber.

36 af kvinderne delte mere end 130 poster, og det fik den norske presse til at kalde dem 'guldskørterne'.

De norske selskaber headhuntede også kvinder til deres bestyrelser i Sverige og Danmark.

- Jeg er imod kvindekvoter, men hvis jeg skal sige noget positivt om den norske lov, så er det, at den har givet danske kvinder bestyrelses-erfaring i børsnoterede selskaber, siger Eva Berneke fra TDC.

Helle Trap Friis er en af de cirka 25 danske kvinder, der er blevet fløjet direkte ind i en norsk bestyrelse. Hun forstår ikke, at så få danske selskaber tør tage skridtet.

- Hvis et selskab, der producerer forbrugsgoder, ingen kvinder har i bestyrelsen, er der noget galt. 80 procent af købsbeslutninger, bliver nemlig truffet af hjemmets kvinder, siger Helle Trap Friis.

Ifølge hende har kvoterne tvunget de norske mænd til at tænke i kvalifikationer frem for køn. Selv blev hun rekrutteret til en televirksomhed.

- De fandt mig ved at søge efter en kvinde, men de valgte mig på grund af mine faglige kompetencer. Vi var fire til samtale, og Intelecom Group ASA valgte mig, fordi jeg har en stor viden om markedsføring og kommunikation og en stor indsigt i det danske it- og telemarked, forklarer hun.

Helle Trap Friis mener, at de danske mandeklubber skal se at komme ind i kampen.

- At der ikke findes kompetente danske kvinder, er verdens dårligste undskyldning, lyder hendes slutreplik.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere